Kollektivtrafik

Lyssna

Kollektivtrafiken är ett av de viktigaste verktygen för att minska utsläppen av växthusgaser i Uppsala län.

Miljöpartiet vill

• Fördubbla den andel som åker kollektivt i förhållande till de som tar bilen till 2020
  • Sänka priserna för studenter, pensionärer, barn och ungdomar
  • Att kallelser till besök på sjukhus och vårdcentraler ska inkludera tur- och returbiljetter med kollektivtrafiken
  • Bygga spårvagn i Uppsala

”Det ska vara enkelt, bekvämt och prisvärt att resa kollektivt”

Miljöpartiet vill att det ska vara enkelt, bekvämt och prisvärt att resa kollektivt. Det ska alltid vara billigare att ta bussen än att resa med bil, biljettsystemen ska vara enkla och kollektivtrafiken ska vara tillgänglig för alla.

Sedan den borgerliga majoriteten kom till makten i Uppsala län har vi sett flera kraftiga höjningar av biljettpriserna. År 2012 höjde Alliansen priset med 10 procent och året därpå ytterligare tre procent. Därför var det ingen överraskning att Alliansen valde det dyraste alternativet på 790 kr (samma pris som SL-kortet i Stockholm) när priset för det nya gemensamma UL-kortet för Uppsala län skulle sättas.

I Miljöpartiet förstår vi att om kollektivtrafiken blir dyrarae så riskerar fler att välja bilen istället.

Därför kämpar vi istället för att sänka priserna i kollektivtrafiken. Vi inser att grupper med sämre ekonomi som pensionärer och studenter inte kan betala fullt pris. Rabatter för barn- och ungdomar är dessutom extra viktigt, för att få framtidens resenärer att fortsätta resa kollektivt.