Mat

Lyssna

Mat är mer än bara näringen på tallriken. Mat är kultur och en måltid kan ge både gemenskap och njutning. Miljöpartiet vill öka den lokala produktionen och samtidigt minska matens klimatpåverkan. Mat som vi äter ska vara god, näringsrik, giftfri, ekologisk och helst närproducerad. När skolor, äldreomsorg och andra delar av offentlig sektor köper in mat ska klimatsmart och ekologiskt vara norm. Mat som producerats på ett sätt som skulle varit förbjudet om det gjorts i Sverige ska inte upphandlas och serveras i kommunens och regionens verksamheter. Livsmedelsförädling och mathantverk ger jobb, företagande och utveckling för landsbygd och regioner. Det bidrar till att hålla landskapen öppna och bevara den biologiska mångfalden. Lokal livsmedelsproduktion ger trygghet och robusthet om krisen kommer.

Vi vill:

• säkerställa en positiv måltidsupplevelse där goda matvanor främjas genom mat med hög kvalitet, tillagad i egna kök på våra sjukhus, med ekologiska och huvudsakligen närproducerade livsmedel,
  • förebygga och åtgärda problem med undernäring hos äldre,
  • minska matsvinnet,
  • slutföra byggnation av produktionskök vid Akademiska sjukhuset.