Replik: Du missförstår Miljöpartiet!

Lennart Bengtsson har i en insändare kritiserat Miljöpartiets politik men verkar missförstå vad Miljöpartiet vill.

Klimatförändringarna på vår planet går allt fortare. De senaste larmrapporterna om hur isarna i Arktis smälter är mycket allvarliga och nya larm kommer i tätt följd. Miljöpartiet anser att vi måste arbeta hårt för att minska utsläppen av ämnen som påverkar klimatet. Under ledning av Miljöpartiet är Sveriges klimatpolitik bland de främsta i världen.

Transporter är en stor källa till utsläpp av koldioxid och andra partiklar, detta måste vi göra något åt. Miljöpartiet vill inte avskaffa bilarna men vi vill minska bilarnas miljöfarliga utsläpp och vi vill göra det enklare att använda andra alternativ där det är möjligt. Vi vill att bilarna ska köra på miljövänliga bränslen och vi vill att nya bilar ska vara så bränslesnåla som möjligt.

Miljöpartiet har fått igenom en kraftfull politik med ökad andel biobränsle på bensinstationerna, högre pris på de mest bränsletörstiga bilarna och lägre på de mest bränslesnåla och höjd koldioxidskatt för att snabba på utvecklingen mot lägre koldioxidutsläpp. Syftet med skatterna är att skapa förutsättningar för miljövänligare transportmedel.

Vi miljöpartister vet att många som behöver använda bil vill ha en politik där det är så enkelt som möjligt att göra det som är bra för miljön och det som är bra för kommande generationer.

I städerna vill Miljöpartiet att människor ska vara viktigare än bilar, detta är vi dessutom brett eniga om med övriga partier i Varberg genom trafikstrategin där gående och cyklister prioriteras före bilister.

Martin Bagge (MP)
Magnus Gabrielson (MP)

Publicerad av Hallands Nyheter 5 juni.