Reservation mot Förstudie: Ombyggnad av korsningar

Miljöpartiet anser att Förstudie: Ombyggnad av korsningar inte hörsammar de mål och riktlinjer som kommunfullmäktige och Hamn- och Gatunämnden antagit, främst Trafikstrategi 2030 och Cykelplan 2020.
Gående och cyklister skall prioriteras framför biltrafiken, detta framgår av Trafikstrategin. Samtliga trafikanters framkomlighet kommer att påverkas genom ombyggnad av de utpekade korsningarna. Därför borde en förstudie kring korsningar som omfattar både bilväg och gång- cykelbana ha som tydlig målsättning att gående och cyklisters prioritet realiseras. I vilket fall kring de mer centrala korsningarna som utpekats. Detta har utelämnats i förstudien. Det talas om bilars framkomlighet men bara om gåendes och cyklisters säkerhet. Lika självklar som säkerhetsaspekten torde gående och cyklisters (och elcyklisters) framkomlighet vara.

Prioritet för gående och cyklister kan innebära att bilisternas framkomlighet inte blir lika god. Genom att förstudien överhuvudtaget inte berör gående och cyklisters framkomlighet så förbigås den inneboende konfliktdimension helt. Då endast bilars framkomlighet tas upp finns det skäl att tro att det varken kommer finnas målsättningar eller prioritet kring gående och cyklisters (och elcyklisters) framkomlighet i projektet.

Vidare omnämns i förstudien skapandet av en "inre ringled" för bilar. Detta har inte stöd i trafikstrategin, tvärtemot vad som sägs i förstudien. I Trafikstrategin omnämns en cityring för biltrafik och att denna ska leda till parkeringsgarage. I Trafikstrategin framgår ej att Cityringen skall vara en led, ha ledkaraktär eller nödvändigtvis ha god framkomlighet för bilar, i synnerhet inte om det begränsar gåendes och cyklisters prioriterade framkomlighet.

Miljöpartiet förstår att en växande stad ställer krav på all trafikinfrastruktur men det övergripande målet är hållbart resande och därmed de oskyddades trafikslagens prioritet. Trafikstrategins skrivelse om Cityring är således underställd, både bokstavligen såväl som princip, att cykeln har prioritet.

Planeringen för gående och cyklister (och elcyklister) behöver tas med från början i planeringsarbetet och den prioriterade tillgänglighet behöver ges konkret innebörd både i specifika projekt som detta liksom i mer övergripande planeringsunderlag.

Med dessa ord reserverar sig Miljöpartiet mot Förstudie: Ombyggnad av korsningar.

Samuel Lindh

Ledamot, Hamn och gatunämnden

Reservationen kan hämtas i vårt dokumentarkiv.