Ibland hänger livet på minuter

Lyssna

En ambulanshelikopter behövs, och den bör ha sin bas där det passar bäst i förhållande till andra ambulanshelikopterbaser.

Ambulanshelikopter ger värmänningarna bättre vård.

Miljöpartiet vill

• att ambulanshelikoptern utgår från Karlstads flygplats, men kan flyttas till annan plats i länet om det visar sig lämpligare framöver.

Ibland är det riktigt bråttom. Vid till exempel stroke, hjärtinfarkt och allvarliga olycksfall är det ofta livsavgörande att snabbt få kvalificerad vård. Därför har vi, tillsammans med våra samarbetspartier i landstinget (Värmlandssamverkan), tagit ett första steg i att utöver vanliga ambulanser även införa rörliga intensivvårdsenheter med både läkare och sjuksköterska. Värmlands första enhet av det slaget har både ambulanshelikopter och vägambulans.

Den har sin bas vid Karlstads flygplats, eftersom Karlstad ligger ungefär mitt emellan andra ambulanshelikopterbaser som finns (Göteborg, Mora, Uppsala, Oslo) och som planeras (Lillehammer). Från dessa orter kan så gott som hela Värmland nås av ambulanshelikopter inom 25 minuters flygtid. Skulle utvecklingen i våra grannlän göra en annan placering lämpligare, kan vår ambulanshelikopter flyttas till Torsby eller Hagfors.

Framöver vill vi gå vidare genom att låta vart och ett av länets tre sjukhus få en egen rörlig intensivvårdsenhet med vägambulans.

Fördjupning i ämnet Ambulanshelikopter

Avsnittet Tillgänglighet – du ska få hjälp snabbt när du behöver det i vårt regionala handlingsprogram

Debattartiklar:

Eva Hallström och övriga landstingsråd i Värmlandssamverkan: Ett steg mot jämlik sjukvård. Nya Wermlands-Tidningen 2014-09-16.

Eva Hallström och övriga landstingsråd i Värmlandssamverkan: Ambulanshelikoptern är ett viktigt komplement. Värmlands Folkblad 2014-09-13.

Eva Hallström och övriga landstingsråd i Värmlandssamverkan: Ambulanshelikopter ett stort kliv framåt. Värmlands Folkblad 2014-07-01.

Eva Hallström och övriga landstingsråd i Värmlandssamverkan: Bra vård för alla – inte bara för akut sjuka. Nya Wermlands-Tidningen 2013-05-14.

Eva Hallström och övriga landstingsråd i Värmlandssamverkan: Patientsäkerheten kommer att öka. Nya Wermlands-Tidningen 2013-01-22. (berör även andra frågor kring ambulanssjukvården)