Miljöpartiet i Västerås söker politisk sekreterare

Vår politiska sekreterare kommer att vara tjänstledig, därför söker vi nu någon att fylla hans skor. Tjänsten är på deltid (48%) och löper från 3 augusti 2020 och ett år framåt, eller fram till att ordinarie politisk sekreterare återträder i tjänst.

Arbetsuppgifter

Att vara politisk sekreterare är ett mycket omväxlande jobb, du arbetar med kommunikation, samordning, omvärldsbevakning och dokumentation. Du arbetar med frågor som i första hand rör Västeråspolitiken men du kommer också att få inblick i och arbeta med regions- och rikspolitiska frågor. Du förväntas kunna agera snabbt och arbeta självständigt samtidigt som du hela tiden förhåller dig till de politiska beslut som fattats. Du arbetar på uppdrag av partiets gruppledare/kommunalråd men du är också ett stöd och bollplank till partiets övriga förtroendevalda politiker. Du bevakar och dokumenterar att den politik som partiet beslutat om genomförs. Du ansvarar för att detta kommuniceras till medlemmarna och allmänheten. Du samverkar och arbetar i team med de andra politiska sekreterarna för den politiska majoriteten i Västerås som består av S, MP, C och L.

Skrivandet är en central del i arbetet och kräver en bred kompetens. Du ska både kunna formulera slagkraftiga politiska budskap, kunna skriva tjänstemannayttranden och skriva på ett enkelt sätt till invånare som inte är vana att läsa politiska texter. Exempel på arbetsuppgifter:

• Skriva utkast till debattinlägg och artiklar
  • Samordna arbetet mellan föreningen Miljöpartiet och de förtroendevalda i stadshuset
  • Ta fram faktaunderlag inför beslut, skriva förslag på beslutsformuleringar
  • Hantera sociala medier och frågor från allmänheten
  • Boka och samordna möten, planera upplägg
  • Introducera nya förtroendevalda
  • Föra minnesanteckningar och dokumentera
  • Representera partiet på seminarier och studiebesök

Kvalifikationer

Tjänsten ställer krav på att du är lyhörd, strukturerad och har ett öga för detaljer. Du kan självständigt lägga upp ditt arbete och göra prioriteringar utifrån behov. Arbetet är varierande och innebär många olika kontakter, vilket ställer krav på social förmåga och vana att röra sig mellan många olika arbetsuppgifter. Du ska ha god kännedom om partiets arbete och Västeråspolitiken.

Du som söker bör ha utbildning inom samhällsvetenskap, miljövetenskap eller kommunikation, gärna på akademisk nivå. Du har tidigare arbetat i en roll som projektledare, organisatör eller liknande. Kunskaper om ideellt eller politiskt styrda organisationer är för tjänsten ett krav. Då skrivandet utgör en stor del av arbetet behöver du ha mycket goda kunskaper i svenska och ha förmåga att hantera olika genrer inom det skrivna språket. Du arbetar obehindrat i ordbehandlingsprogram, gärna även i kalkylprogram, med bildredigering och layout. Vi ser med fördel att du har goda kunskaper och erfarenhet av att arbeta med sociala medier.

Vi förutsätter att du delar Miljöpartiets gröna värderingar.

Instruktioner för ansökan:

I ansökan vill vi att du skickar ditt CV, ta gärna med både arbetslivserfarenheter och erfarenheter från ideellt engagemang. Vi vill ha ett personligt brev där du på max 4000 tecken inklusive blanksteg berättar om dig själv och varför du söker tjänsten. Vi vill ha din ansökan senast 5/7, via mail till [email protected]. Tillträde 3 augusti 2020.

Information om arbetsgivaren

Nu har du chansen att söka ett annorlunda och roligt jobb. Vi söker en ny politisk sekreterare som kan hjälpa oss att göra Västerås grönare och lyckligare! Västerås är Sveriges sjätte största kommun, ligger mitt i Mälardalen och har närhet till både vatten och skog. Vi har ett aktivt kultur- och idrottsliv, ett brett utbud av restauranger och goda kommunikationer till och från staden.

Markus Lindgren,
Kommunalråd