Samhällsplanering och infrastruktur

Miljöpartiet de gröna vill att all samhällsplanering i hela kommunen ska vara inriktad mot god resurshushållning och att underlätta för den enskilde att leva hållbart. Vi vill bygga bort bilberoende och främja hållbar mobilitet, samtidigt som alla som bor i staden ska ha nära till arbete, konsumtion och rekreation.

Vi vill bygga en blandad grön och tät stad med bra flöden för människor som rör sig på stadens gator och skapar trivsel och trygghet. Vi vill även se en blandning av hyresrätter, bostadsrätter och äganderätter i både tätorten och serviceorter vilket bidrar till mer mångfald. I samband med både ny- och ombyggnation är det viktigt med en tidig dialog med närboende. Detta för att skapa goda förutsättningar för levande stadsdelar och serviceorter.

En väl fungerande och attraktiv innerstad med handel, kultur, upplevelser och restauranger är viktig för en fungerande och trivsam stad. Vi vill fortsätta utveckla city. Västerås ska bli en hållbar stad där alla invånare har gångavstånd till såväl grundläggande samhällsservice som gröna stråk. Vi vill även hitta sätt att inkludera de nya bostadsområdena som växer fram i direkt anslutning till city så att även dessa kan bidra till citys utveckling.

En trivsam och attraktiv kommun innebär också att boende på landsbygden har tillgång till den service de behöver. Kommunen ska byggas utifrån en övergripande plan för varje område och med goda möjligheter för allmänheten att påverka.

I första hand bör ny bebyggelse anläggas i anslutning till befintlig bebyggelse för att kunna utnyttja befintlig infrastruktur, så som kollektivtrafik samt gång- och cykelbanor. God tillgänglighet gynnar alla, det som byggs ska byggas rätt från början. Det är viktigt att tillgänglighetsfrågorna kommer in tidigt och att det finns en bra uppföljning under hela processen, där är handikapporganisationernas medverkan viktig.

Vi vill att alla västeråsare ska ha en hälsosam boendemiljö. Bättre samhällsplanering och byggteknik kan minska buller, lukt och andra olägenheter. De som idag är berörda behöver också få hjälp snarast.

Barn berörs mycket av hur vi planerar våra städer. Barn ska få utrymme i staden – lek, sport och att växa upp tar plats. Vi vill investera i barns egna platser genom att bland annat rusta upp utemiljöer, anlägga en centralt belägen lekplats i Vasaparken och skapa en trygg trafikmiljö för barn. Vi vill att barn och elever ska ha säkra skolvägar, oaktat om de färdas till fots, cykel eller kollektivt. Det som är bra för barn är bra för alla!

Det ska vara lätt att leva utan egen bil. Därför ska kollektivtrafiken vara billig, lättillgänglig och ingå i planering vid utveckling av gamla och nya områden och miljözoner inrättas i city för att stänga ute vissa typer av fordon från miljökänsliga områden. En blandad bebyggelse samt väl utbyggd gång-, cykel- och kollektivtrafik ökar tillgängligheten och skapar en nära stad. Detta tillsammans med bilpooler minskar behovet av bilar och parkeringsplatser vilket ger plats för ännu fler bostäder, mötesplatser, och grönområden. För de bilar som kommer behövas i framtiden ska emellertid kommunen kraftigt bygga ut laddinfrastrukturen, inte minst genom vårt kommunala parkeringsbolag.

Stora handelsområden i utkanten av stan skapar behov av bilar. Dessa utarmar möjligheterna för en fungerande city- och stadsdelshandel samt riskerar att bygga fast oss i ett bilberoende. Erikslund och Hälla ska utvecklas till blandade stadsdelar med inslag av bostäder, kontor och andra verksamheter.

Därför vill vi under perioden 2022-2026:

• ta fram en övergripande cykelstrategi för staden för att säkerställa ett helhetsperspektiv för cykelinfrastrukturen i befintliga och nya stadsdelar. Vi behöver förbättra förutsättningarna för den som färdas med cykel inom och mellan stadsdelar
  • skapa trygga och snabba gång- och cykelvägar, genom att separera gång- och cykelstråk, utöka underhållet på huvudcykelstråken, anlägga nya expresscykelvägar och underlätta vintercykling genom att införa sopsaltning på samtliga huvudcykelstråk
  • rusta upp parker i stadsdelar med utegym och möjlighet till spontanidrott
  • sänka de generella parkeringsnormerna vid nybyggnation och utveckla mobility management-åtgärderna
  • bygga blandade områden och stadsdelar, med plats för såväl bostäder som verksamhetslokaler och näringslivsfastigheter
  • fortsätta utvecklingen av Lögarängsområdet som rekreationsplats för alla generationer
  • kommunala fastigheter ska ha solceller i tillämpliga fall, oaktat om det avser nya eller gamla byggnader
  • bygga fler laddstationer för alla typer av fordon samt säkerställa fler lösningar för hemma-laddning för elfordonsägare i hyres- och bostadsrätter
  • skapa enklare och säkrare parkering för cykel och underlätta för den som vill handla utan att använda bil
  • uppmuntra användning av tåg- och båttransport istället för lastbilstransport
  • utveckla kollektivtrafiken med
    – nya linjesträckningar till stads- och kommundelar
    – stora bussar med hög framkomlighet och stor passagerarkapacitet, så kallad BRT, samt
    – tvärgående busslinjer
  • införa Flexbiljetter för smidigare och billigare deltidspendling
  • införa rabatter för studenter, sjukpensionärer och personer med aktivitetsersättning, samt mer rabatterade flerresorskort.
  • förbättra samverkan med Regionen och utreda skatteväxling av kollektivtrafiken.

Nyheter på Samhällsplanering