Modernisera Västerbotten - Valmanifest 2014-2018

Hämta valmanifestet som pdf:   I fyrfärg,   I Svartvit för utskrift

LANDSTINGET

KLIMAT, JÄMSTÄLLDHET OCH HÄLSA

Miljöpartiet vill fortsätta arbeta för att uppnå landstingets vision om att ”2020 har Västerbotten världens bästa hälsa och världens friskaste befolkning”. Vi vill arbeta förebyggande och klimatsmart för en bättre hälsa samtidigt som vi tar ansvar för att alla människor i hela vårt stora län ska ha tillgång till en trygg, rättvis, säker och modern hälso- och sjukvård; både idag och i framtiden.

Miljöpartiet vill att landstinget:

1. Skapar högre kvalitet i vården genom nytänkande

• Blir ett världsledande innovativt landsting som samarbetar med industrin och akademin för att utveckla fler, nya och bättre lösningar
  • Blir en attraktivare arbetsgivare
  • Anställer personal istället för dyra inhyrda stafettläkare
  • Förhindra vårdköer och vårdskador

2. Tar ansvar för klimat och miljö

• Blir Sveriges klimatsmartaste landsting och är ett föredöme genom sitt miljöarbete
  • Investerar i förnybar elproduktion som sol- och vindkraft
  • Ökar andelen inköpt ekologisk och närproducerad mat till minst 50%

3. Bli Sveriges mest jämlika och jämställda landsting

• Allas lika värde och rättigheter ska genomsyra vården oavsett vem du är.

4. Tar ansvar för ekonomin idag och i framtiden

• Utveckla en långsiktigt hållbar ekonomi i balans
  • Hälso- och sjukvården ska inte avgiftsfinansieras

VÄSTERBOTTENS LÄN

KLIMAT, MILJÖ OCH JOBB

Miljöpartiet vill att Västerbotten ska vara ett långsiktigt hållbart län såväl ekonomiskt och socialt som ekologiskt. Vår vision är ett län med hög livskvalitet, där vi vill bo och leva. Vi vill utveckla en region som tar vara på vår unika natur och kultur och bygger långsiktiga näringar med framtids-möjligheter i ett län med kommunikationer och service som gör det lätt att leva.

Miljöpartiet vill att Region Västerbotten:

• Arbetar för att Västerbotten blir Sveriges ledande miljö- och klimatsmarta region med långsiktigt ansvar för det som vi lämnar över till våra barn och barnbarn. God hälsa och giftfri mat är för oss en självklarhet.
  • Att uttagen av naturresurser (skog, mineraler, vind, vatten) ska ske på ett långsiktigt hållbart sätt. Våra naturmiljöer och den biologiska mångfalden måste skyddas.
  • Utveckla länet till en spjutspets inom miljöteknik och hälso- och sjukvårdstjänster, lösningar och produkter tillsammans med industrin och akademin. Etablera en science park lösning för innovationsutveckling i inlandskommunerna och ett nationellt center för glesbygdsmedicin.
  • Utökar och modernisera kollektivtrafiken, för att underlätta vardagen för alla oss som bor här. Norrbottniabanan och tvärbanan till Norge ska byggas och det förebyggande järnvägsunderhållet öka.

Miljöpartiets blivande landstingsgrupp från vänster:

Anders Hård, Lena Jutterström, Jenny Eklund, Maalin Wikström, Robert Winroth, Alireza Mosahafi, Richard Hansson, Ann-Louise Hansson, Rune Wästerby och Gabriel Farrysson

Hämta ner eller läs valmanifestet som pdf online