Miljöpartiet de gröna i Västmanland söker en politisk sekreterare

Delar du Miljöpartiets värderingar? Har du känsla för vad som når ut i media? Är du duktig på att snabbt läsa in dig och ”ta reda på”, skriva och sammanfatta, analysera och ge konstruktiva förslag? Då kan du vara den vi söker till tjänsten som politisk sekreterare för Miljöpartiet i Region Västmanland.

I Västmanland styr Miljöpartiet i majoritet tillsammans med Socialdemokraterna och Vänsterpartiet. Som politisk sekreterare är du ett stöd till Miljöpartiets regiongrupp och i synnerhet Miljöpartiets två regionråd, samt ingår i ett arbetslag som omfattar majoritetspartiernas regionråd och övriga politiska sekreterare. Du fungerar som en spindel i nätet i det politiska arbetet både i kontakt med förtroendevalda politiker, tjänstemän och media.

Vi söker dig som är en god skribent, har bred allmänpolitisk kunskap samt god kännedom om Miljöpartiets politik. Du ska också vara duktig på att skapa och kommunicera politik utifrån dagsaktuella händelser. Erfarenhet av föreningar och arbete i politiskt styrda organisationer samt relevant utbildning är meriterande. Tidigare engagemang i Miljöpartiet är önskvärt men inte nödvändigt. Som person önskar vi att du är effektiv, drivande, självgående och lyhörd. Du måste också vara beredd att arbeta i ett högt tempo. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund, kön och ålder. Medlemskap i Miljöpartiet är inte ett krav men du bör dela Miljöpartiets värderingar.

arbetsuppgifter

• kommunicera MPs politik: hemsida, sociala medier, debattartiklar

• delta på majoritetsmöten (rådsträffar, beredningar mm)

• gemensamma rödgröna utspel, svar på artiklar, pressmeddelanden

• protokoll vid gemensamma möten, rumsbokning

• förberedelse av Regiongruppens möten, protokollskrivning på mötena.

• underlag, stöd till MPs ledamöter inför/under fullmäktige

• övriga underlag etc utifrån regionrådens önskemål

• inbokning av studiebesök

• diskussionsunderlag till gemensamma rödgröna möten

Anställningsform: Visstidsanställning fram till 181014, tillträde snarast efter 170615.

Tjänsten är på deltid, 20 timmar/vecka. Det kan finnas möjlighet till ytterligare tjänst på MP Västmanlands kansli.

Arbetstiden är oreglerad. Visst deltagande på möten kvällstid och helgtid förekommer. Region Västmanland är arbetsgivare, och arbetsplatsen är Regionhuset i Västerås.

Du ansöker med CV och personligt brev där du ger exempel på relevanta erfarenheter och egenskaper för jobbet. Vi vill ha din ansökan per e-post till [email protected]  senast 170503.

Vid frågor kontakta Pernilla Rinsell 0738 16 50 80, [email protected]  eller Andreas Porswald 0721 53 00 90, [email protected]