Satsa på järnvägen Stockholm-Oslo! Västmanland med på tåget!

Idag presenterar miljöpartiets språkrör Åsa Romson förslag om ny, snabbare järnväg mellan Stockholm och Oslo. Miljöpartiet vill att att Trafikverket omedelbart kommer igång med planeringsarbetet.

- En bra tågförbindelse mellan Stockholm och Oslo, genom Västmanland, skulle vara väldigt positivt för regionen. Vi måste ha en snabb, pålitlig kollektivtrafik om vi ska kunna minska utsläppen och öppna upp nya arbetsmarknads- och utbildningsregioner säger Andreas Porswald, Miljöpartiets förstanamn till landstinget Västmanland. Idag tar det 6 timmar att åka tåg mellan Stockholm och Oslo. Åtgärder som kortar restiden Stockholm – Oslo till ca 3 timmar kan vara;  Stockholm – Karlstad till under 2 timmar och Stockholm – Örebro till drygt 1 timme. MP vill nu att Trafikverket i kommande transportplan omedelbart  påbörjar en så kallad åtgärdsvalsstudie för att komma igång med planeringsarbetet. - Att bygga ut tågförbindelser tar tid. Därför att det så viktigt att vi börjar med planeringen. Ett förslag är att bygga dubbelspår Karlstad-Kolbäck, via Västerås till Stockholm, avslutar Andreas Porswald