GrönBlå Samverkan men med rödgrön politik

Idag står det klart att det kommer att bli en Grönblå samverkan med en, i stora delar, rödgrön politik i Västra Götalandsregionen under nästa mandatperiod.

Valresultatet gav ingen möjlighet till majoritetsbildning för de rödgröna i regionfullmäktige.  På grund av det komplicerade parlamentariska läget vi står inför och för att undvika ett rent förvaltarstyre under fyra år, där den stora förloraren skulle vara miljön och regionen, vill Miljöpartiet ta ansvar för ett handlingskraftigt majoritetsstyre.

Vi har fört kontinuerliga samtal med Socialdemokraterna på olika nivåer under hela sonderingsprocessen. S och MP är överens om att uppgörelsen som gjorts i Västra Götalandsregionen för att säkra viktiga frågor som kollektivtrafik, Västsvenska paketet och hälso- och sjukvården inte berör andra politiska nivåer än just regionen.

Den politiska plattformen bakom överenskommelsen för en Grönblå samverkan ger garantier för en mandatperiod med en aktiv grön feministisk politik.

Läs mer om den politiska plattformen bakom en Grönblå samverkan här.