MP Västra Götaland söker en kommunikatör

Vi förstärker vårt kansli inför valrörelsen 2022 med en till kommunikatör.

Miljöpartiet de gröna i Västra Götaland är en distriktsorganisation i Miljöpartiet de Gröna som omfattar 49 kommunavdelningar. Kansliet består idag av fem anställda: en kanslichef, en kommunikatör samt tre verksamhetsutvecklare, varav en arbetar med vårt ungdomsförbund Grön Ungdom. Vi har kontor i Göteborg och Vänersborg men vi har hela regionen som vår arbetsplats, det finns även viss möjlighet att arbeta hemifrån.

I Västra Götalandsregionen ingår Miljöpartiet i ett Grönblått styre sedan 2014. Vi är därmed med och styr regionens sjukvård, kollektivtrafik, kultur och regional utveckling.

Tjänsten
Tjänsten är en delad tjänst om 55% för MP Västra Götalands distriktsorganisation och 45% för det regionpolitiska kansliet.

För distriktsorganisationen kommer du att att stärka upp vårt kommunikations- och kampanjarbete och avlasta befintlig kommunikatör med att bland annat uppdatera lokala hemsidor och MP VGs sociala medier. Därutöver kommer du planera och medverka vid fysiska kampanjtillfällen. Du kommer arbeta tillsammans med övrig personal på kansliet och tätt med befintlig kommunikatör. I rollen ingår grafiskt arbete, bearbeta bilder, hantera sociala medier. Visst pressarbete samt att skriva både interna och externa texter. En stor del av arbetet är även att stötta våra ideella medlemmar i lokalavdelningarna med deras kommunikativa arbete.

Som del av ett litet team ingår också arbetsuppgifter som ligger utanför din primära kompetens. Tjänsten innebär en del resor samt en del tjänstgöring på helger och kvällar. Delen i tjänsten för distriktsorganisationen är på 55% vilket inom vår organisation innebär 19,25 timmar per vecka.

För det regionpolitiska kansliet kommer du att arbeta med intern och extern kommunikation och även här ingår det att hantera sociala medier och visst pressarbete tillsammans med en kollega. Du kommer också att arbeta med framtagandet av det Regionpolitiska programmet vilket innebär en hel del bearbetning av texter och insamling av information och synpunkter. Delen i tjänsten för det regionpolitiska kansliet är på 45% vilket innebär 18 timmar per vecka.

Efter den 31 januari kan anställningen övergå till en 100% tjänst hos MP VG distriktsorganisationen t.o.m. 25 september 2022.

Kvalifikationer
För att passa i den här rollen ser vi att du har god kunskap om politisk kommunikation samt är en vass skribent. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med valrörelser samt att leda processer och projekt. Du har lätt för kontakter med människor och är bra på att samarbeta. Du är initiativrik, har god organisatorisk förmåga och kan arbeta självständigt. Du ska kunna ta fram grafiskt material utifrån en fastställd profil och ha erfarenhet av arbete i Adobes program. Körkort är meriterande.

Det är viktigt för oss att du delar Miljöpartiets värderingar och har förståelse för hur ideella organisationer fungerar.

Anställningsvillkor

Tillträde:                              1 oktober eller enligt överenskommelse
Typ av anställning:             Allmän visstid, 1 oktober 2021 - 31 januari 2022 med möjlighet  till förlängning till 25 september 2022
Arbetstid:                             Heltid (37,25 timmar/vecka)
Löneform:   Fast lön
Placering:   Vänersborg samt Göteborg, med möjlighet att arbeta hemifrån

Miljöpartiet vet att olika erfarenheter är utvecklande och bidrar till en modern och mänsklig arbetsplats. Vi välkomnar därför alla sökande oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsvariation eller etnisk eller religiös tillhörighet.

Så här ansöker du:
Skicka CV och personligt brev senast 22 augusti till
[email protected]

Har du frågor om tjänsten, kontakta Linnea Sandahl, tf kanslichef, på [email protected] eller ring 010-1727776. Kansliet har semesterstängt t.o.m. 9 augusti.