Rädda provsmakningsverksamheten

Lyssna

De senaste åren har mikrobryggerier med provsmakning blivit en naturlig del av Göteborgs kulturliv. Nu har nya regeltolkningar från kommunen dragit undan mattan för provsmakningen. Miljöpartiet vill att reglerna revideras så att göteborgarna fortsatt kan smaka hantverksmässig öl direkt på bryggerierna.

Foton: Madison Simpson. Emmali Jansson (MP), Erik Höglund (Beerium Kraftölsbryggeri AB), Darryl de Necker (Beerbliotek) och Peter Iwers (Odd Island Brewing).

Fler och fler ölentusiaster har vågat ta sin ölbryggning från hemmet till att brygga öl för att sälja. Den hantverksmässigt bryggda ölen har hög kvalitet och är producerad lokalt. Många av bryggerierna har öppet för provsmakning, som lockar både turister och göteborgare. Men nya regler som Göteborgs kommun meddelade i torsdags gör att bryggerierna nu stänger sina provsmakningsserveringar. Kraven på att ha olika mängd i glasen beroende på alkoholhalten i ölet samt att kontrollera så ingen gäst konsumerar mer än åtta glas, gör att bryggerierna inte längre kan hålla provsmakningen öppet.

”Göteborg är en av Europas öl-huvudstäder. Mikrobryggerier är viktiga för det sjudande kulturlivet, som gör att både turister och Göteborgare älskar vår stad.” Emmali Jansson (MP)

Nästa kommunfullmäktigesammanträde kommer Emmali Jansson (MP) att ställa en fråga till kommunstyrelsens ordförande om hur kommunen kan bli bättre på underlätta för mikrobryggerierna.

”Det är så härligt att höra bryggarnas drivkraft för hantverksmässig öl! Det är privatpersoner med stort hjärta och engagemang som nu delar med sig av sin kunskap och sitt hantverk till oss andra göteborgare. Kommunen borde stötta det lokala näringslivet och inte dra undan mattan för det,” säger Emmali Jansson (MP)

Det finns ca 50 småskaliga bryggeriet i göteborgsområdet, som kan komma att påverkas av de nya reglerna. Idag har representanter från Miljöpartiet mött flera mikrobryggerier för dialog. Samtliga av dem har stängt sin provsmakningsverksamhet på grund av de nya reglerna.

”Precis som att fler vill köpa småskaligt bakat surdegsbröd vill också fler köpa hantverksmässigt tillverkat öl. Därför är det viktigt att vi tillsammans hittar en lösning på frågan så snart som möjligt. Vi vill att fler politiker och tjänstemän ska ha en god dialog med hantverksbryggarna och inte bestämma fyrkantiga regler över huvudet på dem. Staden behöver arbeta med sitt bemötande gentemot näringslivet.” Emmali Jansson (MP)