Fram för ett levande centrum!

Mikael Morin, gruppledare MP Borlänge

Mikael Morin, gruppledare för Miljöpartiet i Borlänge

Kommunstyrelsen hanterade ärendet om förändrad parkeringstaxa härom veckan. Alla partier var för lättnader. Utom Miljöpartiet. Jag sa nej.

Den parkeringspolicy vi har, är genomtänkt och logisk. Den syftar till att öka genomströmningen av parkeringarna som ska gynna både handlare och kunder. Avgifterna ska bättre spegla den kostnad som marken och skötseln har.

Det fanns inledningsvis problem med att kunna betala kontant, som nu är åtgärdat.
Handlingarna beskriver att genomströmningen ökade. Effekten fanns där. Många tar inte cykel till centrum på grund av stöldrisken.

Den ensidiga synen på bilisterna som centrums lösning, stjäl ytor som borde få delas av fler trafikanter. Faktum är att, i en enkät, säger sig 60 procent vara beroende av bil för att lösa sina transportbehov. Men 65 procent tycker att det är viktigt att politiker vidtar åtgärder för att minska beroendet av bil i vardagslivet. Nästa steg vore att bygga en rejäl och säker cykelparkering och göra bättre hållplatser för kollektivtrafiken. För att få fler att ta sig till centrum och den snart färdiga högskolan.

Fram för ett levande centrum!

Mikael Morin. Gruppledare för Miljöpartiet i Borlänge