Politik som
gör skillnad

Grön ideologi – solidaritet i handling

Det är nu glaciärerna smälter. Det är nu konflikter växer i torkans spår. Det är nu värmerekorden slås, ekosystemen utarmas och en sjätte massutrotning av våra medarter sker. Klimatkrisen är ingen framtidsfråga, den händer här och nu. Extremväder runt om i världen leder till fruktansvärda humanitära och ekonomiska katastrofer. Vi befinner oss i ett klimatnödläge och utsläppen måste minska radikalt. Miljöpartiets roll är att bromsa klimatförändringarna, hejda miljöförstöringen, stärka demokratin och värna de mänskliga rättigheterna. Vi är det enda klimatpartiet och vår politik är viktigare än någonsin.

Klimatomställningen är vår tids största utmaning, samtidigt bär den med sig enorma
möjligheter. Med en modig klimat- och miljöpolitik, satsningar på välfärden och en jämlik fördelning kan vi möta utmaningarna och skapa en rättvis och hållbar framtid.

Miljöpartiet byggde upp världens mest ambitiösa klimatpolitik och lade grunden för den gröna omställningen. Tillsammans kommer vi att ta den i mål. Att ställa om Sverige är vår största uppgift. Och Sverige ska inte bara vara ett land som ställer om, utan som faktiskt bygger ett bättre samhälle med tusentals nya gröna jobb, ökad jämlikhet, en robust välfärd och skyddsnät som fungerar för alla.

Vi vet att klimatkrisen har gått så långt att vi inte kommer att kunna fortsätta som tidigare. Vi måste bort från exploateringen av vår planet och arbetskraft och stoppa den oändliga cykeln av produktion och överkonsumtion. Slit- och slängsamhället måste ersättas av en hållbar och cirkulär ekonomi. Det betyder att vi måste driva en politik som respekterar de planetära gränserna i enlighet med det vetenskapen säger.

Vi vill att naturen sätter ramarna och att ekonomin används som ett verktyg för ett rättvist och jämställt samhälle. Vi vill se ett samhälle där vi varken bränner ut planeten eller oss själva. En värld där vi lever inom naturens ramar, med insikt om vårt djupa beroende av varandra.

Tillsammans vill vi bygga ett modernt Sverige där alla får vara med.

En budget för rättvis omställning

Miljöpartiets budget för 2025 är en budget för en rättvis omställning. Vår politik stöttar hushåll med små marginaler, satsar på gröna investeringar och prioriterar välfärden. Vår politik tacklar såväl klimatkrisen som orättvisorna i samhället. Det är så vi bygger ett starkare Sverige för alla.

Läs hela vår budgetmotion för 2025 här

Kriget i Gaza – en humanitär katastrof

SedanHamas fruktansvärda terrorattack mot Israel den 7 oktober har tiotusentals människor i Gaza dödats av Israel och hundratusentals människor skadats, majoriteten av dem civila. 90 procent av Gazas befolkning har tvingats på flykt och det pågår en humanitär katastrof utan motstycke.

Besinningslöst mördande är vardag i Gaza. Barn ser sina föräldrar dö och föräldrar ser sina barn slitas i stycken. Det här pågår dag efter dag. Mitt framför omvärldens ögon och till ljudet av en alltför kompakt tystnad från många av världens ledare. Det har länge varit hög tid för Sverige att höja rösten mot Israels ockupation av Palestina och de bombningar av civilbefolkningen i Gaza som sker. Nu har ett år av krig passerat och medan barn fortsätter att förlora såväl sina familjer som hela sin framtidstro, fortsätter omvärlden att göra alldeles för lite för att få slut på dödandet och stoppa kriget.

Läs Miljöpartiets krav och uttalanden

Rädda Östersjön – stoppa överfisket

Det storskaliga industrifisket har tillåtits dammsuga havet på fisk och Östersjön är på stadig kurs mot kollaps. Att regeringen försvarar det ohållbara industriella fisket av sill och strömming i Östersjön visar tydligt att fiskelobbyns önskemål väger tyngre än ekosystemets överlevnad. Förra året anmälde MP regeringen och EU:s ministerråd till EU-domstolen för brott mot EU:s fiskelagar och tidigare i år KU-anmälde vi landsbygdsministern. Nu höjer vi våra röster och kräver att regeringen agerar för att rädda strömmingen och Östersjön.

Skriv under uppropet här!

Satsa på järnvägen!

SJ:s nedläggning av nattåg och pendeltåg drabbar hundratusentals resenärer drabbas. Och regeringen kommer inte göra någonting för att rädda det! Tidöpartierna, som öser miljarder över flyget, har skurit ned 750 miljoner kronor på järnvägsunderhållet och stoppat planerade järnvägssatsningar från norr till söder.

‍Svenska folket vill resa hållbart och det är dags för en rejäl satsning. Miljöpartiet vill lägga 19 miljarder kronor mer än regeringen på järnvägen, varje år. ‍Men det räcker inte med mer pengar. Vi behöver också se till att SJ får ett samhällsuppdrag: Vissa sträckor måste alltid trafikeras, även om det inte är “lönsamt”. SJ:s huvuduppdrag kan inte vara att gå med vinst, utan att se till att svenska folket kan resa hållbart.

‍Skriv under vår kampanj för att satsa på järnvägen!

Skriv under vårt upprop!

Skriv under för att rädda – och dubbla – flygskatten!

Vårt partiprogram

Miljöpartiet de gröna är en del av en global grön rörelse som strävar efter en värld där alla kan leva goda liv utan att försämra förutsättningarna för kommande generationer. Vi vill föra en politik där vi lever inom naturens ramar, med insikt om vårt djupa beroende av varandra. Vi vill vara en röst för dem som inte kan göra sina röster hörda. Denna gränslösa solidaritet kan uttryckas trefaldigt:

solidaritet med djur, natur och ekosystemen

solidaritet med kommande generationer

solidaritet med världens alla människor

Läs vårt partiprogram här