EU-valmanifest 2024
Klimatet. Klimatet. Klimatet.

Läs allt om EU-valet och kandidaterna här

Miljöpartiet behövs mer än någonsin i EU. Högernationalistiska krafter hotar just nu den nödvändiga klimatpolitiken trots att klimatkrisen är akut och drabbar oss alla, här och nu. Samtidigt orsakar högerextrema rörelser och populister splittring genom att försöka nedmontera jämställdheten och attackera demokratin. Vår roll är att stoppa deras destruktiva framfart i Europa.

Europaparlamentet är vår bästa arena för att bekämpa dessa krafter med demokratiska medel. Samarbetet i EU är vår bästa chans för att lyckas med den gröna omställningen i Europa och dessutom ha en ledarroll i det globala arbetet för att rädda klimatet.

Vi i Miljöpartiet vet att det går att bromsa klimatförändringarna, hejda miljöförstöringen och stärka demokratin och de mänskliga rättigheterna. Tillsammans med de andra gröna partierna verkar vi för ett hållbart, fredligt och rättvist Europa. Men vi måste bli fler för att kunna göra mer. Vi behöver dig i kampen för en bättre framtid och ett bättre EU. Är du med oss den 9 juni?

Vår politik i EU-valet

Klimatet. Klimatet. Klimatet. Allt börjar och slutar med klimatet.

För att lösa vår tids gränsöverskridande problem behövs mer samarbete mellan länder och EU:s roll är viktigare än någonsin. Nästa mandatperiod kommer att vara totalt avgörande för möjligheten att undvika de värsta konsekvenserna av den globala uppvärmningen och förlusten av biologisk mångfald. En grön framgång i valet innebär att EU fortsätter kämpa för klimatet, naturen och demokratin. Miljöpartiet vet att en värld i gungning behöver ett stabilt, grönt och rättvist EU. Vad du väljer att rösta på spelar roll.

Läs vårt valmanifest här

Lär känna våra toppkandidater

Alice Bah Kuhnke

EU-parlamentariker

Pär Holmgren

EU-parlamentariker

Nyfiken på våra andra kandidater?

På knappen nedan kan du läsa mer om alla våra kandidater.

Bäst i Naturskyddsföreningens granskning

Den oberoende miljöorganisationen Naturskyddsföreningen har granskat hur de svenska EU-parlamentarikerna har röstat och arbetat i miljöfrågor. Granskningen toppas så klart av Miljöpartiet och våra kandidater.

Läs granskningen här