Pressmeddelande Beslut om Natura 2000

Miljöpartiet de gröna på Gotland ser att utfästelsen om att beslut ska fattas av regeringen senast 31 augusti är positiv. Vi anser samtidigt att det är olyckligt att ett beslut riskerar att dra ut ytterligare på tiden genom regeringens uppdrag till Länsstyrelsen på Gotland att utreda om det finns andra områden på Gotland som är skyddsvärda.

– Vi förutspår att Länsstyrelsen i sitt uppdrag presenterar underlag i enlighet med de fakta som redan i tidigare underlag presenterats. Det föreslagna Natura 2000-området är ett världsunikt område som saknar motsvarighet både på Gotland och internationellt, säger Isabel Enström, regionråd.

Regeringens uppgift är att säkerställa att Sverige uppfyller sina åtaganden gentemot EU om bevarande av hotade naturtyper och arter liksom även för kommande generationers behov och tillgång. Utpekande av Natura 2000-områden ska ske på ekologiskt vetenskaplig grund.

– Bekräftar Länsstyrelsens underlag det unika värdet i området, då ser vi att regeringen endast har att besluta om att föreslå området som Natura 2000, fortsätter Enström.

Utöver detta är tryggandet av vattnet av absolut största vikt. EUs Vattendirektiv, som också är införlivat i svensk lagstiftning, är tydligt med att vi ska ha tillräckligt mycket vatten av god kvalitet, både idag och imorgon. ”Vatten är inte vilken vara som helst, utan ett arv som måste skyddas, försvaras och behandlas som ett sådant”.

– Det är inte den frågan regeringen beslutar om, men en förutsättning för ett bevarande av den känsliga naturmiljön och för gotlänningarnas dricksvatten är ett tryggande av vattenbalansen.

– Samtliga oberoende experter och expertmyndigheter ifrågasätter de åtgärder som presenterats för att trygga vattnet i samband med ett kalkbrott, fortsätter De Maecker.

För Miljöpartiet de Gröna på Gotland:
Isabel Enström (MP), regionråd: 070-083 26 51
Stefaan De Maecker (MP), regionråd: 070-447 73 24