Pressmeddelande med anledning av nyhetsrapportering kring beslut i Ojnarefrågan

Idag har flera medier rapporterat om ett stundande regeringsbeslut att skydda Ojnareskogen. Vi väntar spända på ett slutgiltigt besked från regeringen. Ett beslut om skydd enligt Natura2000-bestämmelserna innebär troligen att planerna på en storskalig utvinning av kalk på området görs omöjligt.

Miljöpartiet på Gotland har under många år drivit frågan att skydda Ojnareskogen. Skyddet avser såväl den världsunika naturen som de livsviktiga vattentillgångarna på norra Gotland. En kortsiktig exploatering i form av stora kalkbrott hotar förutsättningar för att bo och leva på platsen på längre sikt.

Möjlighet till arbete är en viktig förutsättning för välfungerande samhällen. Ett beslut som sätter stopp för exploatering innebär en förlust i direkta arbetstillfällen inom kalkindustrin. Däremot möjliggörs en utveckling av andra typer av sysselsättning i bland annat besöksnäringen. Behovet av aktiva insatser för att bredda och utveckla näringslivet på norra Gotland blir i och med beslutet än mer påtagligt och jobbskapande åtgärder måste prioriteras.

Ett uteblivet skydd skulle möjligen fördröja ett påtagligt behov av aktiva insatser nu men blir lika aktuellt så fort kalkbolagen har brutit färdigt sina planerade brott. Ett skydd för Ojnareskogen gynnar en hållbar utveckling som skapar trygghet och möjligheter till att leva ett gott liv på norra Gotland på lång sikt.

För Miljöpartiet de Gröna på Gotland:
Isabel Enström (MP), regionråd: 070-083 26 51
Stefaan De Maecker (MP), regionråd: 070-447 73 24