Motion för cykelplan

Motion för cykelplan

Denna motion har vi lämnat för till Kommunfullmäktige i maj 2015.

1. Cykelplanering

För att nå de nationella målen om ett ökat cyklande är det av stor vikt att cykeltrafiken hanteras i samtliga delar av den statliga, regionala och kommunala planeringen, från den övergripande planeringen till detaljutformningen. 
En översiktsplan beskriver kommunens planering för den fysiska miljön. 

I många kommuner är trafiken ett av de största miljöproblemen. Därför är det viktigt att trafikplanering går hand i hand med planeringen av ny bebyggelse. I Härrydas översiktsplan från 2012 skrivs i inledningen ”Det ska finnas väl utbyggda gång och cykelvägar” En framåtsyftande cykelplanering bör kommunen ha en större ambition än så.

 

2. Kriterier och strategier för bra cykelplanering

Följande 12 kriterier från Cykelfrämjandet ger en god uppfattning om hur cykelfrågorna bör behandlas i kommunen.

1. Behandlas översiktsplanen cykel?

2. Används cykel enskilt eller i termer av GC-trafik?

3. Beskrivs cykel som ett transportslag eller en del av turismen och rekreation?

4. Finns en separat karta för cykelvägnätet? 

5. Beskrivs cykel i eget kapitel eller tillsammans med gångtrafik? 

6. Är cykel ett utpekat fokusområde i kommunen (i inledning av ÖP)? 

7. Finns cykel med i stadens vision/strategi? 

8. Finns mål för cykeltrafiken? 

9. Finns mål för andelen cykeltrafik av det totala resandet? 

10. Nämns hållbara effektiva transport/resor som är bra för hälsan? 

11. Alla är cyklister. Nämns barn och äldre som cyklister? 

12. Finns det tydligt hur prioritering sker mellan olika trafikslag?
 

3. Utredningar i Härryda kommun

I en utredning från 2009 redovisas en behovsanalys av tätortssammansbindande cykellänkar i Härryda kommun. I slutsatsen återkommer en del länkar högt upp på åtgärdslistan.

Följande punkter är viktiga cykellänkar i kommunen:

1. Mölnlycke-Landvetter norr

2. Landvetter-Partille

3. Härryda-Landvetter

 

4. Cykelplan

Cykelplan är ett viktigt dokument för planering och genomförande av åtgärder på cykelvägnätet. En cykelplan skapar möjlighet till bättre villkor och prioritering för ökad och säker cykeltrafik.
En cykelplan bör hållas uppdaterad för att fungera som ett stödjande dokument i det dagliga arbetet i kommunerna.​

 

4.1 CYKELPLAN I ANDRA KOMMUNER

I många kommuner i Sverige har man kommit långt i cykelplaneringen. Här kommer tre exempel från några kommuner.

4.1.1 Eskilstuna kommun

I Eskilstuna kommuns cykelplan skriver man ”syftet med cykelplanen ärt att skapa en attraktiv och välfungerande cykelinfrastruktur så att fler väljer cykeln som transportmedel. Cykelplanen innehåller en långsiktig strategi för hållbara resor och ska verka för att öka cyklandet attraktivt samt skapa en bättre attityd gällande cykling. Denna del avser handlingsplanen som sträcker sig över åren 2012-2020”.

”Cykelplanen ska vara underlag vid all planering såsom fysisk planering men även förbeteendepåverkande åtgärder. Handlingsplanen ska även stödja vid ombyggnad av befintlig infrastruktur”.

”För att kunna närma oss det internationella målet om en minskning av klimatpåverkande gaser med cirka 85 % fram till 2050 kommer det krävas åtgärder inom såväl teknik som planering och beteendepåverkan och viktigast av allt, förändringar i vårt sätt att resa. Andelen cyklister måste öka på bekostnad av andelen bilister”.

4.1.2 Mölndals stad

Cykelhandlingsplan 2011-2015. Visionen: Mölndal är en etablerad cykelstad där cykeln är en naturlig del av vardagen.

I handlingsplanen är målsättningen för cykelstrategin:

  •  ”Cykelvägnätet ska byggas ut kontinuerligt för god tillgänglighet överallt i staden. Viktiga länkar som saknas i cykelnätet prioriteras.
  • Tillräcklig bredd för att separera gående från cyklister eftersträvas om inte gångtrafiken är marginell.
  • Ytor för cykelvägar ska definieras tidigt i all planering
  • Det ska byggas fler tryggare och säkrare cykelparkering i bra lägen”.

4.1.3 Göteborgs Stad

Cykelprogram för en nära storstad 2015-2020.

I cykelprogrammet redovisas fyra åtgärdsområden:

  • Infrastruktur- bygg ut en sammanhängande och väl utformad cykelinfrastruktur
  • Drift och underhåll- säkra god standard på cykelvägarna åter om.
  • Stöd och tjänster- erbjud stöd och tjänster som underlättar cykling och ökar färdmedlens attraktionskraft
  • Kommunikation- förstärkt bilden av Göteborg som cykelstad med hjälpa av kommunikation.
     

5. Ekonomi

I en studie för cykelstaden Köpenhamn har Gössling (professor vid instutionen för Service management och tjänstevetenskap vid lunds Universitet) och Andy S Choi (University of Queensland) undersökt kostnaden-nytto-analys som Köpenhamns kommun använder för att bedöma om ny cykelinfrastruktur ska byggas.

Studien visar att bilen har en mycket större negativ påverkan på samhällsekonomin än cykeln.

”Om samhällets kostnader och privata kostnader som ligger på individen räknas samman blir bilen påverkan per kilometer 0,5 Euro och cykelns påverkan 0,08 Euro" skriver Gössling.

”Gösslings och Chois studie visar att samhällets kostnader och nyttor för en kilometer med bil är 0,15 Euro medan samhället tjänar 0,16 Euro på varje kilometer som cyklas”.
 

6. Vi föreslår till kommunfullmäktige att kommunstyrelsen får i uppdrag att:

  1. Ta fram ett underlag hur cykelsituationenAnkare ser ut i kommunen enligt Cykelfrämjandets 12 punkter.
  2. Ta fram en cykelplan som omfattar:
  • En sammanhängande och väl utformad cykelinfrastruktur
  • Drift och underhåll av cykelvägnätet
  • Stöd och tjänster för att uppmuntra cyklandet
  • Kommunikation av cyklandets positiva effekter
  • Turism, motion, sport och rekreation

 

 

Mölnlycke 2015-05-13

Miljöpartiet de gröna i Härryda

 

Roland Jonsson    
Birgitta Olsson      
Lina Eiserman Ålund
Marcus Berggren  

 

Dokument som varit underlag till motionen:

1. Behovsanalys av tätortssammanbindande cykellänkar i Härryda kommun. Publikation 2019:03

2. Hur planerar kommunerna inom Göteborgsregionen för cykel 2013

3. Översiktsplan för Härryda Kommun 2012

4. Cykelplan Eskilstuna Kommun 2013

5. Mölndals Stad Cykelplan 2011.

6. Göteborgs Stad Cykelprogram för en nära storstad. 2015

7. Trafikverket, snabba cykelstråk, idéer och inspiration. 2014

8. Transport transitions in Copenhagen: Comparing the cost of cars and bicycles. 2015

Relaterade nyheter

Härryda, 23 maj 2015

Uppmuntra cyklandet

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter