April 2024 i kommunhuset

Rapport from kommunpolitiken i Järfälla, 12 april 2024

Aprilmånads kommunfullmäktige var bland de mer händelsefattiga sammanträdena på hela mandatperioden hittils. Men här kommer ändå några intressanta punkter från senaste kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.

Äldrenämnden blir kvar, tack vare helomvändning av S

Hösten 2018 skapades en äldrenämnd av dåvarande högerstyret. Vi gröna var emot för att det skulle slösa bort pengar, skapa administrativ låtsasarbete för förvaltningen och inte uppnå målet att stärka äldrefrågorna.

För att få fakta på bordet föreslog vi i höstas en utredning av vilken nytta nämnden haft, och till vilket pris. Den kom fram till att vi hade rätt på samtliga punkter, och dessutom lyfte att sekretess mellan äldrenämnden och socialnämnden äventyrar kommunens möjlighet att se individens helhet i välfärden.

Rapporten var så övertygande att M, L, KD och SD som tidigare skapat nämnden ändrat sig och ville nu lägga ner den. Socialdemokraterna som tidigare varit emot den i opposition nu vill dock ha var den när de sitter i styre. Det tillsammans med två vildar (tidigare-KD) har räddat kvar nämnden, och politiska uppdrag återigen har prioriterats framför välfärdens bästa i Järfälla kommun.

Vattentjänstplan antagen

Det har blivit ett standardförfarande att allt som har någon koppling till klimat- och miljö försenas av högeroppositionen genom en minoritetsåterremiss för att räkna på varenda kostnad som tillhör förslaget. Så blev det även med vattentjänstplanen i mars. Men nu var den tillbaka på dagordningen och blev antagen.

Ibland är kostnadsberäkningar faktiskt en bra idé, och i de fallen har vi stött de förslagen. Men när det läggs in absurdum på varenda miljöärende är det uppenbart endast för att förhala. I det här fallet förklarade förvaltningen väl för att det vore mer logiskt att räkna på specifika förslag längre fram.

Ny samhällsbyggnadsförvaltning på gång

En analys av hur kommunen jobbar med samhällsbyggnadsfrågor har kommit fram till att det vore klokt att slå ihop bygg- och miljöförvaltningen med kommunstyrelseförvaltningens samhällsbyggnadsavdelning. Det godkändes av kommunstyrelsen tidigare den här månaden. Den nya sammanslagna förvaltningen ska startas redan i höst.

Nedlagda planering av Byleden och Kvarnbacken

Planering av nya bostäder längs med Byleden läggs ner på grund av en översvämningsproblematik som inte gick att lösa. Planering av området runt Kvarnbacken som varit stillastående i många år avslutas också formellt.