Miljöpartiets nya valkampanj

Klimathotet är inte längre avlägset. Det sker här och nu. Extrema väder blir allt vanligare. Forskarna har länge varnat för att ett varmare klimat leder till mer extremväder.

De extrema skyfall, översvämningar och värmeperioder som Sverige har drabbats av i sommar är exempel på katastrofer som vi kommer att få ser ännu mer av i ett varmare klimat.

Kostnaden för att rusta Sverige mot klimatförändringarna uppgår till 100–245 miljarder. Men om Sverige inte börjar agera nu kan kostnaden bli långt mycket högre.

Trots mer och mer extremväder har Alliansen konsekvent undvikit att dra paralleller till klimatförändringarna. Alliansen saknar både resurser och strategi för att rusta Sverige mot klimatförändringarna. Alliansen har heller ingen politik för att Sverige ska ta klimatansvar och minska utsläppen till hållbara nivåer.

Miljöpartiets politik fokuserar på att rusta samhället mot extremväder och att minska klimatutsläppen till hållbara nivåer.

Mot bakgrund av de klimatrelaterade extremväder som dominerat under sommaren kommer Miljöpartiet att lägga om delar av valkampanjen, och tydligare lyfta fram de effekter av ett varmare klimat som nu ser.

Vi utmanar Fredrik Reinfeldt på en valdebatt om klimathotet. Var som helst, och när som helst.

Kampanjmaterial