Giftfri vardag

Vi utsätts dagligen för en mängd olika kemikalier, vissa av dessa är helt ofarliga men det finns många som påverkar oss negativt. Man har visat på samband mellan olika miljögifter och bl.a. cancer, allergier, diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. Det finns också studier som tyder på ökade risker för ADHD och koncentrationssvårigheter samt försämrad fertilitet. Trots mycket forskning på området vet vi fortfarande inte hur en mängd  ämnen i vår närhet påverkar oss, enskilt eller i kombination med andra ämnen.

Kemikalier som kan vara hälsofarliga finns i vår närmiljö, i maten och i varor och produkter som kläder, möbler, hemelektronik och förpackningar. Det är därför viktigt att vara noga med vilka varor som används inom kommunal verksamhet. Detta görs bäst genom krav vid upphandlingar.

Även material i hus kan innehålla farliga ämnen som sprids till inomhusluften. På senare tid har forskare uppmärksammat inomhusmiljön som en stor källa till de miljögifter vi får i oss. Barn är extra känsliga för miljögifter. Det är viktigt att se över barnens inomhusmiljö  med hänsyn till kemikalier. De minsta barnen är mest utsatta och många vistas en stor del av dagen på förskolan.

En stor del av de kemikalier som finns i våra hem hamnar i avloppet och via reningsverket så småningom i Knivstaån och Mälaren. Därför måste reningsförmågan i reningsverket ses över och källsortering av avloppet införas. Osorterat rötslam är att betrakta som avfall och ska inte spridas på åkermarken (se avsnitt Säker tillgång på dricksvatten och kretsloppsanpassat avloppssystem)

Vi vill att

• ekologisk mat i så stor utsträckning som möjligt serveras inom kommunala verksamheter.
• upphandlingspolicyn revideras och används så att tydliga kemikaliekrav som bygger på försiktighets- och substitutionsprinciperna användas vid upphandling av varor till kommunala verksamheter.
• kommunen vid markanvisningsavtal och försäljning av mark för byggnation av nya hus ställer krav vid  valet av material så att nya hus inte kommer att innehålla farliga ämnen. Detta kan göras på motsvarande sätt som när  kommunen har högt ställda energikrav vid nybyggnation.
• Kommunfastigheter gör en inventering och ”kemikaliesanering” av alla förskolor för att minska barnens exponering för farliga ämnen. I ett andra steg föreslår vi att övriga lokaler där kommunal verksamhet bedrivs ses över ur kemikaliesynpunkt.