Gröna politiker lärde om hyggesfritt skogsbruk

MP Laxå tar med Per Bolund och Rebecka Le Moine ut i Tivedens skogar

På nationalparkernas dag besökte språkrör Per Bolund och riksdagsledamot Rebecka Le Moine Tivedens skogar tillsammans med MP Laxås Anders Pettersson och Linda Gunnarsson. Sydnärkenytt skriver: ”Att partiledare besöker Sydnärke burkar i allmänhet ha med valrörelser att göra. Miljöpartisternas engagemang för skogsfrågor lockade dem dock till Tiveden”.

Sedan 2016 bedriver Sveaskog hyggesfritt skogsbruk på cirka 2000 hektar i anslutning till Tivedens nationalpark. Det lyser igenom att Sveaskog bedriver hyggesfritt skogsbruk just runt Tiveden för att tillgodose miljöintressen och den allt viktigare turistindustrin runt nationalparken.

– Det är också viktigt att poängtera att det här handlar om kommersiellt skogsbruk, utan hyggen, produktion. Det vi jobbar med här är inte naturvård, skyddande av skog, menar Rune Andersson, på Sveaskog.

– Just det är viktigt. Ett hållbart hyggesfritt skogsbruk kan även vara kommersiellt, möjligt att tjäna pengar på, menar inflikade Per Bolund.

Innan besöket vid Nationalparken hade Miljöpartisterna besökt en privat skogsägare som bedriver hyggesfritt skogsbruk, Anders Tivell. Han har bedrivit hyggesfritt skogsbruk sedan många år och menar att nettot faktiskt blir högre och att han dessutom kan avverka lite kontinuerligt, istället för att som vid hyggesskogsbruk hugga allt på en gång, med 70 års mellanrum.

Läs hela nyhetsartikeln I Sydnärkenytt här, länk [öppen för alla]: https://www.sydnarkenytt.se/laxa/artikel/groena-politiker-laerde-om-hyggesfritt-skogsbruk

Diskutera med andra på Sydnärkenytts facebook-sida här, länk: https://www.facebook.com/Sydnarkenytt/posts/pfbid02oKwf6Q5Zomh3FSsuJptv2oZNUaizh4KbmA3isxGzDpyArRQReEByAeHJmtZHu7tsl