Solnas första solceller är uppe!

2023-11-22

I många år har politiken i Solna pratat om solceller. Nu blir det äntligen verkstad. Under november installeras solceller på Ulriksdals IP:s tredje ishall. Det är de första solcellerna på en kommunal byggnad i Solna!

Solna stad har en sol i sitt vapen och det finns många goda exempel på privata initiativ inom solenergi. Redan 1984 byggde bostadsbolaget Rikshem solceller på ett flerfamiljshus i Huvudsta. Det är Sveriges äldsta nätanslutna solcellsanläggning som producerar el än idag. 2021 installerades en massiv solcellsanläggning på Tomtebodaterminalens enorma byggnad. Anläggningen är Stockholmsregionens största solcellsanläggning på tak. Dessa och många andra exempel gör Solna — enligt statistik från 2022 – till den solcellstätaste kommunen i Sverige om man räknar installerad effekt per landareal.

Solcellsboomen har inte gått politiken obemärkt förbi. I många år har det debatterats om solenergi i kommunfullmäktige, men utan vidare resultat. Konkreta förslag har funnits men andra investeringar har alltid prioriterats högre. Men nu har äntligen de första solcellerna på en kommunal byggnad i Solna börjat sättas upp, på taket till den tredje ishallen på Ulriksdals IP.

– Det krävdes tydligen att Miljöpartiet tog kommandot över tekniska nämnden för att solceller på kommunal mark skulle bli verklighet, säger Bernhard Huber (MP), ordförande i tekniska nämnden som ansvarar för kommunens fastigheter.

Solcellsanläggningen på ishallen är 920 kvadratmeter stor och ska få en installerad toppeffekt på 200 kW. Den beräknas producera ca 180 000 kWh per år vilket är lika mycket el som ungefär 60 tvårumslägenheter gör av med på ett år. Kommunen beräknas spara 330 000 kronor i elkostnader under första året genom att producera egen solel.

– Förnybar solenergi hjälper Solna att bli klimatneutralt. Det är också en god investering, inte minst med de senaste årens höga elpriser. Därför är solcellsutbyggnaden en prioriterad fråga för oss under den här mandatperioden, säger Victoria Johansson (MP), ordförande för miljö- och klimatberedningen.

Den 21 november inspekterade Miljöpartiets kommunalråd Victoria Johansson och Bernhard Huber de nya solcellerna på ishallen, ihop med projektledaren Tobias Lövgren och två installatörer från entreprenören. I december följer ytterligare en ny solcellsanläggning med 480 kvadratmeter solceller på Ulriksdalsskolans tak. Utbyggnaden av mer solenergi på kommunala byggnader fortsätter under resten av mandatperioden och i budgeten för 2024 finns en satsning på 5 miljoner kronor, på just fler solceller.