Fråga till Jörgen Warborn om multiparken vid Ankaret, Strandpromenaden

Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 19 november 2013 ställer Miljöpartiet de Gröna i Varberg genom Karin Ekeborg en fråga till Jörgen Warborn med anledning av behandlingen av multiparken samt dess föreslagna placering.
Vi har ju en härlig vision ”Varberg, en kreativ mittpunkt”. Den skall vi slå vakt om. Men vi skall komma ihåg att den viktigaste övergripande tanken för visionen är ett hållbart Varberg. Hållbarheten omfattar många delar: ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet samt delaktighet och inflytande.

När det gäller anläggandet av multiparken vid Ankaret, Strandpromenaden så vill vi fråga om inflytande och delaktighet. Vem har blivit informerad och/eller haft någon form av inflytande i placeringen av multiparken? Vi vet att frågan varit uppe i Kommunstyrelsen men Varberg består väl av fler människor än ett fåtal politiker i Kommunstyrelsen? Strandpromenaden är en angelägenhet för mängder av Varbergsbor och de har ju inte haft en chans att vara med och påverka! Hade frågan tagits upp i Kommunfullmäktige hade ju fler politiker blivit involverade och kunnat informera väljare och medlemmar om multiparkens tänkta placering. Intresserade invånare hade kunnat inbjudas till ett möte. Anmärkningsvärt är också att både Planeringskontoret och Hamn- och gatunämnden själva efter utredning föreslagit placering i Håsten, inte vid Strandpromenaden. Kultur- och fritidsnämnden har överhuvudtaget inte haft upp frågan om placeringen. Man kan ju stilla fråga varför de beslutande politikerna i Kommunstyrelsen inte en gång lyssnar på sina egna fackorgan?

För oss är en kommuns sociala hållbarhet mycket viktig. För oss som politiker betyder det att vi skall stötta områden eller befolkningsgrupper som av olika skäl behöver ett extra stöd. En placering av multiparken i Håsten är en bra investering för ungdomarna i bostadsområdena däromkring. Det finns möjlighet att använda fritidsgårdens personal för att ha en viss övervakning av multiparken. Vilken förälder skulle vilja släppa sitt barn eller sin tonåring till en multipark där det inte finns någon form av övervakning?

Den ekologiska delen kan man inte heller bortse från. Multiparken ligger inom strandskyddat område och självklart måste vi respektera strandrätten, särskilt när det gäller närheten till havet. Strandpromenaden är kanske den främsta näraliggande natur- och turistupplevelse vi har i Varberg och att då bygga en stor multipark i anslutning till Strandpromenaden känns minst sagt märkligt. Vi anser att den här frågan måste beredas på ett helt annat sätt i kommunstyrelsen och att frågan självklart därefter skall tas upp i kommunfullmäktige. Strandpromenaden är alldeles för värdefull för oss alla för ett sådant snabbt beslut! Snabb återremiss till kommunstyrelsen med andra ord!

Karin Ekeborg för Miljöpartiet de Gröna i Varberg

Hämta frågan som PDF i vårt arkiv.