Fråga till kommunfullmäktige 25 februari 2014 om dokumentation av undervisningstimmar

Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 25 februari 2014 ställer Miljöpartiet de Gröna i Varberg genom Göran Andersson en fråga om skolornas dokumentation av genomförd undervisning.

Brister i skolans dokumentation riskerar måluppfyllelsen

Jag har under 10 års tid arbetat som lärare. Under dessa år har jag upplevt att eleverna får allt mindre lektionstid. Att lektioner ibland ställs in på grund av friluftsdagar och nationella prov får man ha förståelse för. Problemet uppstår när den schemalagda undervisningen läggs på ett minimum och vikarier inte används vid lärares frånvaro.

Mellan åren 1994 – 2000 skulle alltid 100p motsvara 100 timmars undervisning. Detta kvar togs bort år 2000 med en tanke om att skolorna skulle kunna bedriva en flexiblare undervisning. Tyvärr har en följd blivit att skolor utnyttjat möjligheten att spara pengar genom att minska antalet undervisningstimmar som idag många gånger ligger på nedåt 80 timmar på en 100p kurs. I en undersökning av Lärarnas Riksförbund ansåg en majoritet av gymansielärarna att undervisningstiden inte räcker till för att uppnå kursmålen.

Jag har själv ungdomar i gymnasieskolan och har märkt att det lite för ofta är inställda lektioner. Av den anledningen skickade ett mail till rektorerna på Peder skrivares skola och det visade sig att de inte hade någon koll på undervisningstiden. Jag har bifogat mailet nedan med svaret jag fick.

Hej

Jag har en fråga om inställda lektioner.

Skolan har ju mycket bra koll på elevernas närvaro och detta redovisas med jämna mellanrum.

Frågan gäller hur ni dokumenterar inställda lektioner. Är det möjligt att hämta ut information om vilka lektioner som blivit inställda under en termin?

Göran Andersson

Hej Göran

Du ställer en intressant fråga som får oss att tänka till.

Svaret är att det inte finns någon specifik dokumentation för just inställda lektioner.

Om du har en fråga som gäller för tex en enskild klass är den enklaste vägen att fråga ansvarig programrektor.

Inställda lektioner är givetvis något vi försöker undvika. Vår organisation rymmer för närvarande cirka 1600 elever fördelade på många olika undervisningsgrupper. Ibland uppstår problem som vi inte kan lösa och det beklagar vi.

Kontakta oss gärna igen om du behöver fler klargöranden.

Mvh Petter Öhrling
rektor Peder Skrivares Skola

Min fråga till kommunfullmäktige är

Hur kan ni garantera att eleverna får tillräcklig undervisningstid för att uppnå kursmålen om ni inte har någon dokumentation på hur många timmars undervisning eleverna får?

Vänligen
Göran Andersson

Hämta frågan som PDF från vårt Arkiv.