Insändare: Jag står fast vid tunneln

Replik till Göran Alm, 14/2.
Demokratiskt underskott i Varberg och bättre dialog mellan valda och beslutsfattare. Instämmer till fullo och därför har jag i en motion lagt förslag om medborgarförslag i Varberg. Det ska gå att lägga förslag från medborgarna som inte behöver gå via de politiska partierna utan kunna behandlas direkt i kommunen, precis som vanliga motioner.

Vad gäller dialogen måste denna ske kontinuerligt, om det så gäller mindre frågor men även i typen planprocesser liksom inom skolans område såväl som inom andra sektorer. Detta för att genomförandet ska bli bra och det ska finnas delaktighet i besluten med de som berörs.

Järnvägsfrågan är speciell. Det handlar om en större infrastruktursatsning vars genomförande handlar om samverkan mellan flera parter och fördelning av ansvar. Kommunen är en part och sedan finns inom kommunen olika förvaltningar som har företrädare från partierna i nämnder och styrelser som är involverade i det jättelika projekt som Varbergstunneln är.

Jag anser inte som Göran Alm antyder att det bara är att köra igenom tunnelprojektet utan att det uppstår problem. Men jag anser att vårt folkvalda organ i Varberg, med val i höst, klarar av att hantera frågan utan att det bredvid finns en folkomröstning likt om trängselskatten i Göteborg.

Ett av ”problemen” står det om på kommunens hemsida, kvarteret Renen. Där är resecentrum tänkt att ligga, och där dubbelspåret kommer att gå gränsar till Hallands mest förorenade industrimark. Det måste vara sanerat och klart innan schakt- och grävningar görs för ett resecentrum!

I övrigt står jag fast vid tunnelbeslutet 1996. Där beslöt vi att stå bakom en avsiktsförklaring gemensamt med våra parter, att projektera för ett dubbelspår i en tunnel under centrala Varberg med ett resecentrum vid nuvarande Försäkringskassan.

Efter detta har vissa revideringar gjorts efter ett tillåtlighetsbeslut från regeringen och vi står nu närmare en tågtunnel under Varberg än någonsin. Den politiska frågan är därmed avförd från dagordningen och knappast ens ett visst valresultat i höstens val kan påverka beslutet.

Det finns delar i dess genomförande som måste diskuteras vidare och där det finns olika åsikter. Men det är inte av den arten att vilken majoritet det än blir efter ett oklart kommunfullmäktigeval skulle rubba huvudbeslutet i frågan.

Lagt kort ligger: Nej till folkomröstning men gärna mer demokrati i Varberg så vi slipper underskottet.

Insändare författad av Pierre Ringborg, publicerad i Hallands Nyheter 2014-02-24.