Insändare: Var tydlig med var du står i tunnelfrågan

Inför nästa års val är det extra viktigt med tydlighet skriver Pierre Ringborg på Hallands Nyheters insändarsida 21/12 2013.
Tydligen vill många riva upp avtalen som är ingångna vad gäller tunnelbeslutet i Varberg och pratar då om att partierna ska ändra sig. Det finns partier som har ändrat sig genom åren. Det gäller V som undrade om kommunen egentligen ska vara med och medfinansiera, men står bakom tunneln.

Det gäller M som var splittrade från början men nu i kommunfullmäktige står helt bakom. Det gäller C som hade en lösning kallad Domustunneln som föll bort efter utredning. SPI som valdes in 1998 satt i majoritet men fick inte med sig Alliansen om att östra läget var bättre. SD har ändrat sig i ett sent skede men var tidigare för, inte av sakskäl utan för att de fått in nya medlemmar som är emot.

Så har vi det misslyckade försöket att få till en folkomröstning i frågan. Nej, det klarar vi att hantera i kommunfullmäktige med de partier som finns där. Sedan finns det naturligtvis frågor som måste lösas när väl projektet kör igång. Där kommer vi inte att vara helt eniga. Men det är krav som respektive nämnder får ta. Kan tänka mig att hamn- och gatunämnden, byggnadsnämnden och miljö- och räddningsnämnden kommer att ha en hel del att göra framöver.

Funderat mycket på varför det ständigt kommer upp nya röster om ett östligt spår. Kanske inte så konstigt. Många inom partierna är nyinflyttade och en del har inte varit med när tidigare beslut fattats. Men vi som varit med kan ju inte ändra oss av populistiska skäl. Därför gäller det att vara tydlig med vad som gäller. Förmodar att de som ställer upp inför nästa val nu är extra tydliga med var de står. I annat fall ska vi inte mörka i frågan så väljarna kommer efteråt och säger att de inget visste.

Pierre Ringborg, (MP), ledamot av kommunstyrelsen, gruppledare åren 1994-1998 när avsiktsförklaringen togs.

Insändaren kan läsas utan inloggning på Hallands Nyheters mobilsajt.