Göteborg sätter stopp för mikroplaster

Nu sätter Göteborgs stad stopp för inköp av produkter som innehåller mikroplast. Rödgrönrosa styret ger en signal att det måste bli ett slut på användandet av mikroplaster. Därmed går Göteborgs stad i bräschen och hoppas att fler kommuner, verksamheter och företag följer efter.

På torsdagen fattade Göteborgs kommunfullmäktige beslut om att förbjuda inköp av produkter som innehåller mikroplast.

– När man inser hur mycket plast som finns i havet är det självklart att vi som kommun måste göra något, säger kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén (S).

Mikroplaster är små bitar av plast, mindre än 5 mm. Idag finns mikroplaster i alla våra vatten, i sjöar, vattendrag och i havet. Mikroplasten kan vara giftig i sig men den kan också binda till sig miljögifter som finns i vattnet och därigenom bli giftig. Dessa gifter tas upp av bottendjur och fiskar som lever i havet och så småningom når de även oss människor.

Mikroplasten kan finnas med som helt onödig tillsats i tvålar, tandkräm, rakgel och andra hygienprodukter.

– Det här vill Göteborgs stad sätta stopp för. Plast har inget i hygienprodukter att göra. Ändå finns de där, ibland i stora mängder, säger Ulf Kamne (MP), miljökommunalråd.

Källorna till mikroplast är flera. Vi använder idag en stor mängd plastprodukter, en del av plasten blir till mikroplast. Det bildas också av skräp som slängs från kuster och fartyg.  Från plastprodukter lossar större och mindre delar som hamnar ute i miljön. Det kan vara fiskeredskap, badleksaker, plastpåsar eller plastflaskor som slängs eller tappas ute i naturen.

Plast som hamnar i naturen bryts inte ner utan finfördelas av solljus och slitage och blir då till mikroplast. Mikroplast kan också komma via tvättvattnet ifrån produkter som fleecetröjor, plastskärbrädor eller köksredskap där små plastbitar lossar och följer med ut i avloppssystemet. Våra reningsverk fångar upp delar av plasten, men stora mängder passerar och hamnar i havet.

En utredning ska också ta reda på vad staden kan göra mer för att stoppa spridningen av mikroplast. Även regeringen ser allvarligt på problemet med mikroplast och har i augusti gett Naturvårdsverket i uppgift att utreda frågan på nationell nivå.

Presskontakter:

Cecilia Dalman Eek (Pressekreterare Socialdemokraterna) 070-655 48 59 cecilia.dalman.eek@stadshuset.goteborg.se
Alice Vernersson (Pressekreterare Vänsterpartiet) 070-430 02 77 alice.vernersson@stadshuset.goteborg.se
Helena Munther (Pressekreterare Miljöpartiet) 072-209 01 43  helena.munther@stadshuset.goteborg.se
Stina Svensson (Gruppledare och kontaktperson Feministiskt initiativ) stina.svensson@feministisktinitiativ.se