GU:s språkrör: Nu är det klimatet, klimatet, klimatet som gäller!

Gå till valurnan den 9 juni och lägg din röst på Miljöpartiet!

Zai Lennbom och Daniel Käller är språkrör för Grön ungdom i Örebro län. De skriver krönikor på hemsidan då och då. Nu skriver de om valet till Europaparlamentet och varför just din röst är så viktigt den 9 juni!

Valdeltagandet i Sverige förra EU-valet var så lågt som 55%, då har det ändå stigit något jämfört med tidigare. Jämför vi däremot med valdeltagandet i förra riksdagsvalet som hade 84% valdeltagande så är det otroligt tydligt vilka katastrofsiffror valdeltagandet i EU-valet har. Det är katastrofsiffror ur ett demokratiskt perspektiv då nära hälften ej gör sina röster hörda. Med tanke på det inflytande som EU har på viktiga samhällsfrågor borde folks vilja att delta i valet vara högre.

Något annat som syns i SCB:s statistik är att särskilt unga vuxna har lägst valdeltagande, vad beror detta på? Vi har tyvärr inget svar på dessa tankar och frågor, något vi däremot har svar på är varför man bör lägga sin röst den 9 juni.

Det handlar om frihandel, tågresor och klimatet. Klimatet, klimatet, klimatet.

Läs hela krönikan på MP Örebro län här, länk: https://www.mp.se/orebro-lan/kronika-gron-ungdom-orebro-lan/