Mångmiljonsatsning på hemtjänsten och gymnasiet

Göteborg behöver bli mer jämlikt och hållbart, därför gör rödgrönrosa ledningen en mångmiljonsatsning på både hemtjänsten och gymnasiet. Dessutom tas stora steg för klimatet, miljön och ett mer jämlikt Göteborg.

– Det här är en bra budget. Vi satsar på att skapa fler jobb, höja kvalitéten i välfärden, förbättra arbetsmiljön och öka jämlikheten i Göteborg. Detta tar staden i helt rätt riktning, säger Ann-Sofie Hermansson (S), gruppledare för Socialdemokraterna och ordförande i kommunstyrelsen.

Hemtjänstpersonalen har ofta en tuff arbetsmiljö och en stressig vardag. Därför görs en satsning på 50 miljoner till hemtjänsten i budgeten för 2017 för att få ned sjuktalen och få en mer hållbar arbetssituation.

– Att arbeta i hemtjänsten kan vara ett både stressigt och tungt arbete många gånger, genom mer resurser kan vi förhoppningsvis vända trenden med ökade sjuktal, säger Daniel Bernmar (V), gruppledare och kommunalråd för Vänsterpartiet.

Gymnasiet har också haft stora utmaningar med allt fler elever som ökat tillströmningen till skolan, bland annat med många fler nyanlända. Många elever har haft svårigheter att nå önskade skolresultat, därför satsas 30 miljoner kronor på gymnasiet.

– Varje elev som inte klarar skolan är ett misslyckande. Därför är det nödvändigt att öka resurserna till skolan, säger Ulf Kamne (MP), kommunalråd och gruppledare för Miljöpartiet.

Elever med särskilda behov i grundskolan får dessutom extra stöd på 50 miljoner kronor. Därutöver går 29 miljoner kronor från statliga reformer till ökad undervisning i matematik och andra satsningar i grundskolan. Staten minskar dock statsbidragen till gymnasieskolan generellt. Därför har rödgrönrosa ledningen valt att kompensera minskningen med 26 miljoner kronor.

Nu påbörjas även resan mot ett fossilfritt Göteborg för att nå 1,5-gradersmålet som sattes i Paris. Göteborg ska vara ledande i omställningen till ett fossilfritt Sverige och ska därför utreda hur fjärrvärmen, fordonsflottan, matproduktionen och byggnationen ska kunna bli fossilfri. Därmed blir Göteborg först i världen med att försöka bygga en fossilfri förskola. Andelen ekologisk mat ska öka till 50 procent och fler äldre och andra ska få mer närlagad mat. Och fler ska kunna cykla. 143 miljoner kronor satsas på fler och bättre cykelvägar.

Dessutom avsätts 11 miljoner kronor till flera initiativ som ska stärka rättigheterna för papperslösa och utsatta EU-medborgare som vistas i Göteborg.

– Det här är en markering från stadens sida att mänskliga rättigheter omfattar alla individer – inte bara de som är medborgare, säger Stina Svensson (Fi), gruppledare för Feministiskt initiativ.