Badhus på Gutavallen

Miljöpartiet har idag presenterat en idéskiss för ett badhus med tävlingsbassänger och äventyrsdel på Gutavallen
Så här kan det nya Visbybadet på Gutavallen se ut!Badhus med äventyrsbad står högt på gotlänningarnas önskelista. Miljöpartiet på Gotland vill sätta igång utredningar, förberedelser och planeringsprocess nu, med förhoppning om att badhuset kan vara verklighet redan 2020.

I en första idéskiss vill Miljöpartiets nätverk för samhällsplanering illustrera lokalisering av det tilltänkta badhuset till Gutavallens grusplan idag, samt hur funktion och platsdisponering skulle kunna se ut. Det är fullt möjligt att mitt i Visby bygga ett badhus som inrymmer: En fullvärdig tävlingsbassäng med läktare, en träningsbassäng, hopptorn, äventyrsbad, barnbassäng, rehab-bassäng, gym, bastu, kontorslokaler samt restaurang och lounge med utsikt.

– Det nya Visbybadet skulle gynna besöksnäringen året runt. Behovet av satsningar för att stadskärnan i Visby ska behålla sin attraktionskraft och konkurrenskraft är stort, speciellt nu när också COOP etableras i utkanten av staden, säger Karl-Allan Nordblom.

– Det centrala läget, med Visby busstation alldeles utanför portarna gör badhuset lättillgängligt. Det är gångavstånd till hamnterminalen liksom gång- och cykelavstånd till de flesta bostadsområden i Visby, och det finns parkeringsplatser för bilburna i
dess direkta närhet, tillägger Daniel Heilborn.

Miljöpartiet tror på en helt ny anläggning som mötesplats och upplevelsemagnet för Gotland. Det nya badet kan stimulera till bra fritidsaktiviteter och vardagsmotion för många och samtidigt bidra till simkunnighet och ge simningen som sport på Gotland mer uppmärksamhet än idag.

Klicka här för att se hela förslaget