De rödgröna fortsätter att styra

1 december 2015. Efter måndagens budgetfullmäktige i Hässleholms kommun meddelar nu Socialdemokraterna, Centerpartiet, Miljöpartiet och Vänsterpartiet att de tillsammans kommer att fortsätta leda kommunen.
Vi utgör det största blocket och tänker därför fortsätta att ta ansvaret. Så länge det inte presenteras något annat block som är större sitter vi kvar.

Kommunfullmäktige fattade på måndagen beslut om Strategisk plan med budget för 2016-2019. Kommunstyrelsens förslag till budget gick till största delen igenom. Alliansens förslag fick genomslag i ett antal nämnder tack vare stöd ifrån SD och FV. De rödgröna valde att följa alliansens linje och stärka omsorgsnämnden och socialnämnden.

De rödgröna är medvetna om behovet av anpassningar och kompromisser i vissa delar. Vi är öppna för samarbetslösningar med Alliansen då vi inte har eget majoritet i kommunfullmäktige. Precis som skedde vid budgetfullmäktige igår. Men vi har majoritet i nämnderna där de flesta besluten tas, och där formar vi politiken.

Lena Wallentheim (S), Mats Sturesson (C), Dolores Öhman (MP), Per-Åke Purk (V),