Vår motion till Miljöpartiets kongress i Örebro 2015

Såhär löd motionen och de två att­-satser som antogs på Miljöpartiets kongress

Prioriteringar inom järnvägssektorn

Motivering

Utrymmet för stora reformer under mandatperioden är begränsat av flera olika skäl. Försummelser hos tidigare regeringar och missvisande uppgifter från Banverket/Trafikverket har gjort att för lite pengar har anslagits till att underhålla det befintliga järnvägsnätet. Under 2013 erkände Trafikverket att de tidigare missat stora mängder kontaktledningar, spår och spårväxlar när behovet av underhåll skulle beräknas. Sammantaget innebar gör detta att det saknades 19,5 miljarder för underhåll av kontaktledningar, spår och spårväxlar i det underlaget för den Nationella transportplanen för 2014­2025 (antogs av riksdagen under 2014).

Vissa har tidigare hävdat att klimatskäl talar för att en utbyggnad av höghastighetsbanor bör prioriteras på grund av att detta skulle minska inrikesflyget. Det må vara sant men de föreslagna sträckningen av höghastighetsbanorna skulle också innebära byggandet av järnvägsstationer under flygplatserna Skavsta och Landvetter. Det skulle starkt gynna utrikesflyg med lågprisbolag. De finns således inte hållbara klimatskäl att prioritera satsning på höghastighetståg före den typ av åtgärder som åsyftas i den andra att­-satsen. Finansieringsfrågan för höghastighetsbanor är olöst. Det finns en uppenbar risk för att de extremt höga kostnaderna (runt 160 miljarder) skulle medföra att många andra projekt blev uppskjutna i årtionden. I vår del av landet finns absolut inget stöd bland allmänheten för en sådan prioritering.

Vi föreslår att Miljöpartiet skall verka för

• att förbättrat underhåll av befintliga järnvägar bör prioriteras högst. Det årliga anslaget för underhåll behöver denna mandatperiod ligga på klart högre nivå än i den budgetmotion som Alliansen röstade ner i december 2014.
  • att ett flertal åtgärder i befintligt järnvägsnät som höjer bärighet, kapacitet och hastighet eller gör järnvägsnätet mindre känsligt för störningar bör prioriteras därnäst. Dessa åtgärder kan inkludera omdragning eller dubbelspår kortare sträckor. Vid val av åtgärder bör hänsyn tas till både gods­ och persontrafik. Åtgärder bör göras i betydligt större omfattning än under förra mandatperioden och inte bara i närheten av de största städerna.