Språkrören söker stärkt mandat att leda Miljöpartiets nystart

Gustav Fridolin och Åsa Romson meddelar på en pressträff 25 april att de gett valberedningen i uppdrag att öppna upp beredningen av språkrörsvalet inför Miljöpartiets kongress den 13-15 maj.

Efter de senaste veckorna känner många osäkerhet inför vad en röst för Miljöpartiet står för. Så ska det inte vara. Miljöpartiets värderingar är starka och ingen ska behöva tvivla på våra grundvärderingar: vår feminism, vår tro på mångfald och vårt ständiga arbete för en starkare demokrati.

I vårt parti pågår nu viktiga och breda diskussioner om framtiden, hur de gröna frågorna kan få en mer framträdande plats i samhällsdebatten och hur Sverige ännu starkare tar sitt ansvar för miljön, barnen och världen. Sverige behöver ett starkt grönt regeringsparti som konsekvent lyfter de viktiga framtidsfrågorna och gör skillnad. Då måste Miljöpartiet återställa de delar av förtroendet för oss som rubbats.

Vi har ett ansvar att säkerställa att alla våra företrädare står för Miljöpartiets politik och Miljöpartiets värderingar. Detta är vi tydliga med: Alla är välkomna i Miljöpartiet, men alla värderingar är inte välkomna. Våra företrädare representerar våra medlemmar och väljare, inget annat.

Samtidigt finns kritik mot ledarskapet, och hur situationen har hanterats. Vi tar den kritiken på allvar. Varje parti som blir ifrågasatt i sina grunder behöver den diskussionen, och måste sedan få en nystart. För att som språkrör kunna leda den nystarten behöver man ett starkt och tydligt mandat från rörelsen.

Språkrören Åsa Romson Gustav Fridolin meddelar på en pressträff 25 april att de bett valberedningen att öppna upp beredningen av språkrörsvalet. För att ge partiets distrikt och avdelningar möjlighet att diskutera vilka man vill ge mandatet att leda Miljöpartiets nystart och ta partiet stärkta in i valet 2018.

Språkrören är tydliga med att de vill fortsätta ta det ansvaret. Att ta sig an uppgiften att utveckla partiet för att klara regeringsansvar och leverera grön politik. För att ta partiet stärkta genom det här och fortsätta leda Miljöpartiet.

Uppgiften framåt är stor. Vi har svåra frågor framför oss, och mycket kvar att uträtta. Och Miljöpartiet gör skillnad. Miljöpartiet har runt om i landet erfarenhet av att styra, kompromissa och ta ansvar och den erfarenheten märks tydligt i diskussionerna i vårt parti. Sverige förtjänar ett starkt grönt parti.