Utsatta barn ska få stanna i Sverige

Intervju med Maria Ferm om överenskommelsen som ska ge fler barn i utsatta situationer möjlighet att stanna i Sverige.

Varför är det viktigt att fler barn ska få stanna?

– Det här handlar om människor i en ofattbart utsatt situation. Jag har träffat alldeles för många familjer som lever i rädsla att utvisas trots att barnen är födda i Sverige eller lider av en allvarlig sjukdom. Det finns ofta ett starkt lokalt engagemang för att de här familjerna ska få stanna, men för att något ska hända måste vi ändra lagen.

Vad innebär den nya överenskommelsen?

– Miljöpartiet och regeringen är nu överens om att göra det lättare för barn och deras familjer att få stanna i Sverige. Vi ändrar bestämmelsen för barn från “synnerligen ömmande omständigheter” till “särskilt ömmande omständigheter”. Det kan till exempel handla om barn som är sjuka eller som har bott i Sverige en lång tid.

– De barn som har fått slutliga avslagsbeslut och ska avvisas kan ansöka om verkställighetshinder om det kommit fram nya omständigheter. Även den bestämmelsen ändras nu så att det blir en mer generös bedömning för barn.

Vad händer nu med migrationssamarbetet mellan Miljöpartiet och regeringen?

– Nu genomför vi de sista delarna i det migrationssamarbete som inleddes 2011 och som varar under den här mandatperioden. Vi är bland annat överens om nya regler för arbetskraftsinvandring så att vi kan förhindra att utländska arbetare utnyttjas. Förändringen av ”synnerligen ömmande omständigheter” till ”särskilt ömmande omständigheter" är en av de sista delarna som kommer att träda i kraft 1 juli 2014.