Tankar om politik

Vi kan inte leva som om vi är sista generationen på den här planeten.

Det här med att beställa in en shotbricka kvart i tre när man är full som ett ägg. Det var tider. Det kändes så klart helt självklart när man stod där med polarna i baren och hetsade varandra om vem som drack snabbast. Det var sällan man var nöjd med det beslutet i efterhand, vare sig på väg hem från krogen eller dagen efter.

Det var många år sedan jag delade på en shotbricka, men jag får samma känsla när jag lyssnar på mycket av samhällsdebatten. Vi ska alla leva som om där inte finns en morgondag. Om någon försynt tonåring påtalar att det visst finns en morgondag för vissa hetsas det och man beskylls för att vilja förstöra den trevliga utekvällen, eller rasera samhället.

Att försöka ha en politisk diskussion om hur vi vill att vårt framtida samhälle skall se ut och vad som krävs av oss som samhälle för att komma dit är lika svårt som att försöka få polarna att beställa in ett glas vatten i stället när de väl fått korn på shotbrickan.

Skall våra barn ha en dräglig morgondag gäller det att vi lyfter blicken från shotbrickan och börjar tänka på morgondagen.

Tankar från Anders Sjöholm.