Ekonomi och genomförbarhet

Liksom hos alla partier är vårt program en vision som bara är helt genomförbar om vi sitter i egen majoritet. Miljöparitet har hittills suttit med i en majoritet av flera partier där ett handlingsprogram kompromissats fram med övriga deltagande partier.

Miljöparitets mål är att få så stort genomslag som möjligt för vår politik både genom att vi får ett ökat antal mandat i kommunfullmäktige och en möjlighet till fortsatt medverkan i en politisk majoritet. Knivsta kommun behöver ett hållbart och stabilt styre för att uppnå den vision som fullmäktige antagit.

Vissa av våra förslag kommer att innebära kostnadsökningar medan andra redan på ganska kort sikt kommer att leda till besparingar. Genom att planera långsiktigt med tanke på den ovissa framtiden med stigande energipriser och klimatförändringar står vi bättre rustade och mindre sårbara för olika former av extremväder, fluktuerande oljepriser osv.

Miljöpartiet anser därför att det under nästa mandatperiod blir mycket viktigt att den styrande majoriteten tar ett bättre helhetsgrepp när det gäller utvecklingen av Knivsta. Frågor av strategisk vikt måste utredas noga och föras i dialog med medborgarna och besluten fattas i bredare politiska församlingar såsom kommunfullmäktige, kommunstyrelse och i en nämnd för samhällsutveckling.

Under senaste mandatperioden har allt för många beslut fattats i små utskott med liten politisk representation och dålig insyn. Detta i kombination med det enorma tryck som finns att bygga i Knivsta har allt för ofta lett till förhastade beslut, oförankrade plananvisningar och utveckling av mindre frimärksplaner, dåliga markanvisnings-och exploateringsavtal. Beslut som i vissa fall redan nu visat sig vara olönsamma för kommunen och på sikt kommer att leda till ökade kommunala utgifter.

Exempel på detta är omoderna lösningar för dagvatten, allt för stor andel hårdgjorda ytor i tätorten, nya vägdragningar som tvingat fram dåliga detaljplaneförslag,  ohållbara materialval och byggtekniker, rivning och förstörelse av kulturhistoriskt värdefulla hus och miljöer, brist på grönområden, parker och gröna gårdar där barn kan leka.

De kvalitetssatsningar som vi föreslår i detta program vill vi finansiera genom en prognosticerad ökning av skatteintäkterna baserad på kommunens planerade  befolkningstillväxt under kommande år. Men vi är även beredda att höja kommunal-skatten för att höja kvaliteten i kommunens kärnverksamheter. Vi ser också möjligheter öka kommunens intäkter genom att gradvis höja befintliga taxor och att avgiftsbelägga vissa kommunala tjänster för att öka kvaliteten inom  andra områden. T.ex. använda intäkter från parkeringsavgifter till att förbättra samordning med kollektivtrafiken. Ökade inkomster från markförsäljning genom Alsike-bolaget kan också stärka ekonomin.