En skola och förskola med barnen i centrum

Genom skolan ska barn och ungdomar få viljan och redskapen att lära och utvecklas  för livet. Förskolan ska genom god pedagogik, omsorg och lek ge barn en bra start och alla elever ska få det stöd och den tid som behövs för att klara skolan.

Knivstas förskolor och skolor är bra och pedagoger, rektorer och annan personal gör ett fantastiskt jobb. Vi har många olika sorters verksamheter, både kommunala och fristående, vilket ger en bra bredd och stor valfrihet för elever och föräldrar. De kvalitetssatsningar utbildningsnämnden gjort de senaste åren inom skolan har lett till att resultaten i form av betyg och meritvärden har blivit bättre. Men det behövs fortfarande både fler lärare och annan personal inom skolan, t.ex. kuratorer.

Kommunen behöver också avsätta mer resurser för att fortbilda och vårda sin personal. Knivsta har haft en relativt hög budget för kompetensutveckling som dock minskats sista åren. Miljöpartiet vill åter garantera möjligheten till kontinuerlig kompetensutveckling och vidareutbildning för personalen. Vi ser också behov av att generellt höja lönen för lärare och förskolelärare och att minska deras arbetsbelastning.

Andra områden där vi vill förbättra skolan är att minska elevernas exponering för farliga kemikalier (se avsnittet Giftfri vardag) och att säkerställa en grön och varierad utomhusmiljö (se avsnitt Grönskans roll för en välmående befolkning). Skolan behöver också utvecklas vad gäller elevdemokrati, samt undervisning i genuspedagogik och normkritiskt tänkande (se avsnittet Ung i Knivsta).

Vi vill att

• personaltätheten inom förskolan ökar med målet högst 5 barn per pedagog och att gruppernas storlek minskas, särskilt för barn upp till 3 år.
• personaltätheten även inom skolan ökar, fler fritidspedagoger anställs och att elevhälsan utökas.
• tillgången till speciallärare och specialpedagoger förbättras.
• arbetsvillkoren för personal inom skola och förskola förbättras, t.ex. genom kompetensutveckling och att medel avsätts för att höja löner.
• barn till arbetslösa och föräldralediga ska få barnomsorg minst 20 timmar per vecka istället för nuvarande 15 timmar.
• kommunen garanterar eleverna schemalagd tid för daglig rörelse som dans, lek och idrott.