Ett sjudande kultur och fritidsliv

I en tid där allt fler vuxna efterfrågar kortare arbetstid, mer tid för barnen och rekreation så kommer kultur- och fritidsverksamheter att få ökad betydelse. Särskilt för ungdomar är det viktigt att det finns träffpunkter som fritidsgårdar och idrotts-anläggningar där de kan umgås på fritiden och utveckla sina olika intressen.

Knivsta har ett stort och aktivt föreningsliv  inom idrott, kultur och friluftsliv. Dessa föreningar utgör  grunder för ett fungerande lokalsamhälle. Flera av våra föreningar har särskilda verksamheter för unga. Här får ungdomar ofta sina första kontakter med demokratins arbetssätt och formas  till ansvarstagande medborgare.

Den kraftiga befolkningsökningen i kommunen under senare år har lett till att andelen barn och unga ökat kraftigt. Därmed behövs inte bara nya skolor, utan även nya anläggningar för idrotts- och fritidsverksamheter . Detta  för att möta de olika behov och sociala utmaningar som en ny generation av tonåringar kommer att kräva.

Även om vissa förbättringar gjorts på senare år vad gäller fotbollsplaner och sporthallar vid nya skolor,  har Knivsta idag ett eftersatt behov av sport- och fritidsanläggningar. Det nu planerade Centrum för Idrott och Kultur (CIK) kan till viss mån tillgodose dessa behov. Men för att bli en attraktiv kommun vad gäller utbudet av kultur och fritidsaktiviteter så behövs en samordnad och långsiktig politik där olika investeringsbehov för dessa ändamål vägs mot varandra.

Det finns ett starkt samband mellan fysisk aktivitet, folkhälsa och välmående. Miljöpartiet i Knivsta vill därför att anläggningar för sport och fritidsaktiviteter finns över hela kommunen, och placeras t.ex. vid skolor.  När nya områden planeras, som i Nydal, ska dessa behov också finnas med i den inledande planeringen.

Vi vill att

• kommunen ökar sitt finansiella stöd till det lokala kulturlivet i Knivsta, dels genom ett generellt vidgat föreningsstöd, dels genom riktade insatser för att utveckla pågående verksamheter, t.ex. inom Kulturskolan.
• kommunbidraget till föreningslivet ses över för att fördelas utifrån KF:s mål om  nya perspektiv inom  folkhälsa, jämställdhet och social mångfald.
• ett kommunalt kultur- och  miljöstipendium instiftas i syfte att stimulera     olika insatser  för att främja Knivstas kulturmiljö.
• ett naturområde för olika fritidsaktiviteter och bad avsätts på kommunens mark vid Kölängen.
• kommunens samarbete med Knivsta Föreningsråd förbättras för att utveckla det lokala idrotts- och kulturlivet.
• kommunen fullföljer etapp ett i allaktivitetshuset (CIK)