Gör det enklare att vara bilfri

Det finns ett stort glapp mellan det Knivsta vi hittills byggt och det Knivsta vi vill ha. Kommunens vision och styrdokument talar alla om ett samhälle där kollektivtrafik och gång och cykeltrafik står för en mycket större andel av våra resor än de gör idag.
Knivsta är en, i jämförelse med de flesta andra kommuner, väldigt biltät kommun och en stor andel av våra resor sker också med bil.

Bilismen idag bär inte, trots skattepålagor , sina egna kostnader. Varje kilometer vi åker kostar 70 öre i miljökostnader, medan skatterna bara tar  in 40 öre.

Ett problem idag är att när vi försöker minska trycket på platser som är hårt trafikerade genom att bygga nya och bredare vägar leder det ofta till ökad  trafik, alltså att de insatser vi gör ändå inte leder till mindre täta trafiksituationer, utan
kanske tvärt om.

En konsekvens av att planera bostadsområden utan att fokusera på biltrafik, genom t.ex. låga parkeringsnormer, är att det leder till lägre bostadspriser och i förlängningen lägre kostnader för hela kommunen.  T.ex. skulle en aktiv påverkan mot mindre biltrafik i Nydal kunna leda till att vi inte måste bygga en ny bilbro och på det sättet spara hundratals miljoner åt kommunen.

Vi vill att

• kommunen använder sig av en målstyrd trafikplanering där man fokuserar på att utveckla ett samhälle som är hållbart i ett längre perspektiv, till skillnad från dagens prognosstyrda planering där gamla levnads- och trafikmönster .ofta förutsätts utvecklas på samma sätt som hittills.
• Knivsta arbetar för en bättre och billigare kollektivtrafik. Det finns redan ett mål i kommunens budget för 2014 om att införa tätortstaxa i hela kommunen, därför är det dags att agera i frågan.
• anpassa vägar och gator i tätorten efter funktionsnedsattas och oskyddade trafikanters särskilda behov.
• arbetet med att anlägga planerade gång- och cykelvägar intensifieras.
• nya kollektivtrafiklösningar testas till och från områden som har dåliga kommunikationer idag, t.ex. en anropsstyrd linje till Lagga med omnejd.
• Knivsta kommun fortsätter det idoga arbetet att driva etableringen av ett tågstopp i Alsike.
• färdtjänsten samordnas med kollektivtrafiken.
• cykelparkeringar med skyddstak och belysning anläggs vid hållplatser och andra knutpunkter för kollektivtrafiken.
• det framtagna förslaget till trafikpolicy snarast antas av kommunfullmäktige så att den kan användas som underlag både i framtagande av en ny översiktsplan och i planeringen av nya områden, bl.a. Nydal.