Stoppa torvbrytning i Köping

Återskapa våtmark istället!

Ett företag tänker söka tillstånd att bryta upp till 30 000 kubikmeter torv årligen i Köpings kommun. Och inte ett år utan 11 år i rad! Vi måste sluta se mellan fingrarna på klimatskadlig verksamhet som drabbar oss och alla du bryr dig om under överskådlig framtid. Vi måste aktivt verka för att torvbrytning och avvattning av myrar och andra våtmarker stoppas och att våtmarkerna återställs. Nu!

Vi har lämnat synpunkter till samrådet inför ansöka om miljötillstånd. Här är vår skrivelse:

Torvbrytning läcker klimatskadliga gaser

Synpunkter i samband med samrådet inför Neova AB:s ansökan enligt miljöbalken för Åndesta 4:5 i Köpings kommun

Vi i lokalföreningen Miljöpartiet de gröna i Köping vill lämna följande synpunkter i ärendet.

I samrådsunderlaget antyds att brytning av torven under den tänkta tillståndsperioden är det miljömässigt bästa sättet att hantera redan dikad myrmark. Dessutom försvaras brytningen med att det efter brytningens slut kan bli en kolsänka genom att återväta och beskoga marken.
Vi anser att det enda rimliga är att istället för fortsatt torvbrytning snarast återväta och återställa marken till våtmark.
Att dika ut och bryta torvmarker är som att såga av grenen vi sitter på eftersom det frigör det lagrade kolet. Utdikning av våtmarker står, som också framhålls i samrådsunderlaget, för en betydande del av de totala utsläppen av klimatskadliga gaser, vilket också bekräftas av forskare på SLU. Om man slutar bryta torv och återställer våtmarker minskar de klimatskadliga utsläppen. Dessutom kan det få andra positiva effekter som minskad övergödning, gynnande av den biologiska mångfalden och kan också bidra till att binda upp vatten i landskapet så att det minskar risken för skogsbränder, översvämningar och torka.
Vi befinner oss i ett klimatnödläge som påverkar oss både lokalt här i Köping, t ex med ökade risker för skogsbrand och översvämningar, men med sina varaktiga effekter också påverkar både kommande generationer och områden nationellt och globalt. Enligt miljöbalken ska även indirekta effekter tas med i bedömningen av en miljöskadlig verksamhet som torvtäkt.

I den akuta klimatsituation vi befinner oss i, anser vi att det är rimligt att en ansökan om miljötillstånd för en torvtäkt borde sättas i relation till de nationella och internationella lagar och ramverk som Sverige varit med om att fastställa. Som exempel kan nämnas EU:s energi- och klimatpolitiska ramverk som anger att utsläppen av växthusgaser ska minskas med 40 % (jämfört med nivåerna från 1990) till år 2030 och 80–95 % till år 2050. Utifrån det är torvbrytningen som samrådet gäller orimlig. De svenska klimatmålen för 2030 blir också svårare att nå om inte också markanvändningssektorns utsläpp begränsas. Därför anser vi det orimligt och fel att tillstyrka torvbrytning för den period som Neova AB samråder om. Alla åtgärder för att minska klimatutsläppen behövs om vi ska klara av etappmålen och då är återställande av våtmark det enda rätta för torvmarken på Åndesta 4:5.
Upptag av koldioxid i skog och mark nämns också (bla av Naturvårdsverket) som en nödvändig åtgärd för att vi ska klara klimatmålen.
Klimatförändringarna och de konsekvenser som följer av dem är en av vår tids största utmaningar. Det är en fråga som påverkar nästan all mänsklig aktivitet och bör beaktas högre än vinstintresse inom en miljöskadlig verksamhet.

Miljöpartiet de gröna i Köping vill att torvbrytningen inom Köpings kommun snarast upphör och att marken återställs till våtmark.
/ Styrelsen för Miljöpartiet de gröna i Köping

Bild: © Copyright Greg Morss and licensed for reuse under this Creative Commons Licence.