Våra frågor A-Ö i Simrishamn

Våra viktigaste frågor i Simrishamn

Bästa kollektivtrafiken och mer cykling

Gratis resor och tätare bussavgångar. Bekväm pendling med cykel och säkra cykelparkeringar. Så minskar vi en av de stora utsläppskällorna för klimatpåverkande växthusgaser – den från fossildrivna transporter. När vi gör kollektivtrafiken billigare och gör cyklingen till en prioriterad transportmetod i kommunen så bidrar vi både till att ställa om till fossilfritt och en bättre folkhälsa.

Bästa skolan

En välfinansierad skola med bra lärare och långsiktig planering. Gröna skolgårdar för bästa trivsel. En skola är en arbetsplats, som ska vara tillgänglig och bidra till samhällets mål. Den ska bjuda in till kunskap och glädje. Vi vill ha starka byskolor för levande byar. Klimat- och miljökunnande ska prägla skolornas miljöer, likaväl som kunskap om småkryp (pollinatörer).

Bästa vattnet för Hanöbuktens miljö

Både havs- och dricksvatten ska vara av bästa kvalitet. Det är vad vi gör på land som påverkar. I Miljöpartiet Simrishamn är det av största vikt för såväl biologisk mångfald, näringslivets livsmedelsproduktion som klimat- och miljöpåverkan. Vi måste också göra en kommunal koldioxidbudget för att kunna mäta vår del av påverkan i världen, inklusive vår konsumtionspåverkan.

Skulle du inte hitta svaret är du välkommen att kontakta oss.