Solnakoalitionens andra budget har fokus på skola och trygghet

2023-11-02

Trots det tuffa ekonomiska läget lägger Solnakoalitionen (Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Centerpartiet och Miljöpartiet) fram en budget för 2024 med rejäla satsningar.

Precis som 2023 görs en storsatsning på skolnämnden och förskolenämnden för mindre barngrupper och klasser, fler lärare och en större andel behöriga lärare och utbildade förskollärare. Lovskola ska erbjudas även i lägre åldrar för att fler elever ska klara grundskolan.  Vi gör också en riktad satsning för att höja kvaliteten i anpassad skola.

Alla solnabor har rätt att känna sig trygga. Därför gör vi en trygghetssatsning som omfattar flera nämnder, för förebyggande arbete, mer idrott och fler aktiviteter, men också att stärka samverkan mellan kommunens verksamheter och andra aktörer att ingripa och kunna stötta där det behövs.

En satsning i tekniska nämnden kommer ge bättre skötsel av gator, parker och torg, mer trivsam och tryggare stadsmiljö samt bättre inne- och utemiljö för skolor och förskolor. Förvaltningen får resurser för att bli mer alert på att avhjälpa fel:

– Våra satsningar på underhåll och upprustning ska göra att Solnas förskole- och skollokaler äntligen kommer upp till en anständig nivå. Det ger en bättre arbetsmiljö för både elever och personal och gör våra skolor mer attraktiva, säger Victoria Johansson, kommunalråd och gruppledare för Miljöpartiet de gröna i Solna.

Driftbudgeten för 2024 har bland annat dessa tillskott (utöver vanlig uppräkning):

🙋 + 54 mkr till skolnämnden för mer personal och mindre klasser
👶 + 30 mkr till förskolenämnden för högre personaltäthet och mindre barngrupper
🤸 + 17 mkr till förbättrade lokaler och gårdar för förskolor och skolor m.m.
👷 + 13 mkr till stadsmiljön, med gator, parker och torg
🎭 + 11 mkr till kultur- och fritidsnämndens förebyggande arbete och Överjärva gård
👮 + 8 mkr till kommunstyrelsen för ett förstärkt trygghetsarbete

Även investeringsbudgeten är offensiv. Budgetprocessen har lagts om för att skapa långsiktighet och framförhållning. Solna har en stor underhållsskuld med slitna skolor, förskolor och äldreboenden. Nu finns en långsiktig planering för att rusta upp lokaler och utemiljöer.

– Vi är nöjda med att budgeten har en så tydlig grön profil. På bara två år har vi fördubblat investeringstakten till 250 mkr per år. Vi rustar upp och energieffektiviserar stadens byggnader, anläggningar och stadsmiljön. Det är efterlängtade satsningar för framtiden på ett hållbart Solna, säger Bernhard Huber (MP), kommunalråd och ordförande för tekniska nämnden.

Investeringsbudgeten för 2024 har bland annat dessa politiska satsningar:

🚲 + 25 mkr på gång- och cykelvägar
🏆 + 10 mkr till idrottsplatser