Debatt – Fel att placera skattemedel i vapenindustri

”Skandalerna som den svenska vapenindustrin varit involverade i har varit många under åren. ”Svenska” vapen påstås vara något som gjort världen säkrare och tryggare. Men statistiken säger något helt anntat. 2023 gick nära en tredjedel, 32 %, av den svenska vapenexporten till icke-demokratier (länder som rankas som “ofria” och “delvis ofria” av organisationen Freedom House). Att svenska vapen kan komma att användas  av repressiva regimer för att kränka mänskliga rättigheter är därigenom en påtaglig risk.

Nu har Alliansen och Sverigedemokraterna i Tierp bestämt sig för att kommunens pengar i framtiden kunna placeras i ”svenska” vapen. Frågan kommunfullmäktige måste ställa sig är om skattebetalarna i Tierp nu ska vara med och finansiera vapen som används av Erdogan för att förtrycka kurder och andra minoriteter? Ska kommunen riskera att finansiera nya vapenexportskandaler till Myanmar eller Saudiarabien? För oss i Miljöpartiet de gröna är svaret ett självklart nej. ”

Jenny Lundström (MP), gruppledare Tierp

Anders Hällbom (MP), kommunfullmäktige Tierp

Du kan läsa hela debattartikeln här – https://unt.se/bli-prenumerant/artikel/jv4ng1ej/unt-bd-0kr-dp_week