Beslut om tunnel är redan fattat

Gemensam insändare i tunnelfrågan från S, M, C, MP, FP, KD och V. I år är det 26 år sedan den första utredningen om dubbelspårutbyggnaden inleddes. En bred majoritet i Varbergs kommunfullmäktige, 53 av 61 ledamöter, står bakom beslutet om tunneln.
I år är det 26 år sedan den första utredningen om dubbelspårutbyggnaden inleddes. 1995 tecknades avtal mellan Banverket (numera Trafikverket) och Varbergs kommun om dubbelspår i tunnel och central station. Ett förtydligande avtal tecknades 1996.

2001 antog Varbergs kommun en så kallad fördjupad översiktsplan med centralt stationsläge och tunnel som förutsättning för framtida utveckling av centrala staden. 2009 tecknas medfinansieringsavtal mellan Banverket, Varbergs kommun, Region Halland och Jernhusen. 2010 antar Varbergs kommun ny fördjupad översiktsplan med centralt stationsläge och tunnel som förutsättning för framtida stadsutveckling.

Det högsta beslutande organet i en kommun är kommunfullmäktige. I Varbergs fullmäktige finns 61 ledamöter – var och en representerande sitt parti. Fördelningen av platserna avgörs i samband med valen. Samtliga ovanstående beslut har fattats av kommunfullmäktige.

Under de 26 åren som gått sedan det första beslutet fattades har det varit många val. Samtliga partier har varit tydliga med sina ståndpunkter vad gäller tunnelfrågan och medborgarna har därför tydligt haft klart för sig vad det innebär att rösta på respektive parti.

Det enda parti som varit emot en central station är SPI. Med sina numera 2 av 61 röster har de röstat emot den överväldigande majoriteten. Även SD lär i dag vara emot en central station. När de kom med i kommunfullmäktige 2006 ställde de sig dock då bakom den nya fördjupade översiktsplanen.

I projektet Varbergstunneln finns fyra parter inblandade; Trafikverket, Varbergs kommun, Region Halland och Jernhusen. Beslutet om dubbelspår och tunnel genom Varberg berör hela sydvästra Sverige – det är alltså alls inte enbart en fråga för Varbergs kommun.

När projekt utgör viktiga samhällsintressen samtidigt som de har stor inverkan på miljön fattar regeringen ett så kallat tillåtlighetsbeslut – det vill säga beslutar om projektet ska tillåtas och beslutar att det får byggas på en viss plats. Den 21 mars 2013 fattades ett sådant beslut för etappen genom Varberg.

Projektering och planering pågår nu med högsta hastighet med siktet inställt på byggstart 2019. Enligt planerna ska tågen börja rulla på det nya spåret 2024. Stationen behåller den centrala placering som stationshusen historiskt alltid haft i Sverige. När den gamla bangården flyttas norrut kan Varbergs stadskärna växa.

Thomas Ericsson föreslår den 19/12 att en folkomröstning om tunneln skall genomföras i samband med extravalet 22 mars 2015. ”Efter genomfört val kan man åtminstone vara säker på att konflikten, om vilka som skall och får bestämma i tunnelfrågan är löst, när alla har fått vara med och bestämma”, skriver han bland annat.

Svaret på ovanstående fråga från skribenten torde med den beskrivning som vi här har lämnat vara väldigt enkelt att ge. En mycket klar majoritet har i kommunens absolut högsta beslutande organ gång på gång bekräftat att det är ett dubbelspår i tunnel under Varberg vi vill ha och att stationen skall ligga i ett centralt läge. Civilrättsliga avtal är tecknade med flera medparter och självklart skall ingångna avtal hållas.

Att invagga kommuninvånarna i en falsk tro att frågan om tunnel/inte tunnel fortfarande är öppen och kan/bör röstas om i en folkomröstning är att förleda och vilseleda dem. Det kan enbart ses som populistiskt.

Charlotte Stenkil (M)

Jana Nilsson (S)

Harald Lagerstedt (C)

Stefan Edlund (MP)

Tobias Carlsson (FP)

Kerstin Hurtig (KD)

Lars-Åke Erlandsson (V)

Alla gruppledare företrädande 53 av 61 kommunfullmäktigeplatser i Varberg

Publicerad av Hallands Nyheter 30 December 2014.