Ola Nilsson kandidat till EU-parlamentet

Miljöpartiets riksvalberedning presenterade i fredags sitt förslag till EU-listan. På topp finns EU-veteranerna Alice Kuhnke, Pär Holmgren och Isabella Lövin.
På plats 36 finns Ola Nilsson från Simlångsdalen. Ola är lärare och är en veteran i kommunpolitiken i Halmstad. Denna mandatperioden är han vice ordförande i Hallands Hamnar Halmstad AB och vice ordförande i Servicenämnden samt ersättare i kommunfullmäktige i Halmstad,

— Jag är jätteglad och hedrad av att vara tillfrågad och känner att i dessa tider med miljö&klimat-kris, krig och utmaningar kring social hållbarhet måste vi på alla sätt jobba politiskt. Det är självklart att den kraft som vi har i Miljöpartiet med ursprung i freds- och miljörörelsen behövs. Det gäller inte minst i valet till EU-parlamentet nu när Moderater, Kristdemokrater och Liberaler med stöd av Sverigedemokrater monterar ner miljö&klimatpolitiken i Sverige.

Europapolitiken är intressant för att den också ger möjlighet till samarbete mellan lokalsamhällen för att stötta varandra och lösa övergripande problem tillsammans. Ola har under många år varit aktiv i landsbygdsutveckling i Lokalt Ledd Utveckling Halland där EU är med och finansierar genom Leaderprogrammet.
— Där har jag konkret sett hur man kan ta inspiration av varandra och samarbeta för att jobba med t.ex. flyktingmottagande, lokal demokratiutveckling och företagsutveckling på landsbygd, säger Ola.

Dessutom ska EU vara en ledande kraft för en bättre värld globalt sett, menar Ola. En röst på Miljöpartiet bidrar till en stor grön grupp i EU-parlamentet så att EU kan stärka och hjälpa länder utanför EU. Vi måste få bort den EU-protektionism som finns.

— Jag är så glad att Ola ställer upp i EU-valet. Han är en gedigen person med goda erfarenheter i politiskt hantverk, och han bottnar väl i den gröna politiken, både miljö&klimatfrågor och demokrati&sociala frågor, säger Maria Losman ordförande i Miljöpartiet Halland.

— Ola är en klok och kunnig politiker, och en schysst och inlyssnande partikollega, säger Amina  Boulaabi, som är gruppledare i Miljöpartiet Halmstad.

Kontakt:
Ola Nilsson, nilsson.ola@icloud.com tel 070 525 23 68