Gröna tilläggsförslag

Budget 2015

Gröna Tilläggsförslag till budget 2015

Lönesatsning

Vår ambition i rambudgeten från juni 2014 var att förverkliga en kraftfull feministisk lönesatsning där man aktivt gick in och stärkte upp (utöver ordinarie löneöversyn) i första hand de kvinnodominerade yrkena. I denna lönesatsning ingick även att stärka upp med fler socialsekreterare i verksamheten för barn och unga. (Se bilaga om rekrytering- och löneläge för socialsekreterare)
Om lönesatsningen för utbildad personal i omsorgen tas ur sitt sammanhang så får det inte det önskade genomslag som vi från början tänkt. Därför lägger vi nu ett förslag om att istället destinera 5 mkr för att efter en löneöversyn gå in och förstärka de grupper som idag har lägst lön i relation till utbildning och för att komma till rätta med ev. ojämlika löneförhållanden utifrån genus. Vi vill med detta visa att det inte ska vara en ekonomisk uppoffring att utbilda sig till exempelvis förskollärare eller undersköterska som traditionellt har en stark representation av kvinnor men ofta har en lägre lön än yrkesgrupper med motsvarande utbildning i mansdominerade yrken.
Miljöpartiet föreslår :

Att en ny lönekartläggning presenteras våren 2015 med syfte att belysa vilka yrkesgrupper vi bör satsa på utifrån genus, utbildning

Att 5 miljoner avsätts för att under året 2015 stärka upp de grupper som är i störst behov av lönehöjning.

Att social och omsorgsnämnden får i uppdrag att se över och komma med förslag på hur arbetsmiljön kan förbättras för socialsekreterarna som arbetar med barn och unga.

Matlagning på plats

Utvecklingen med egen matlagning på plats bör fortsätta. Erfarenheterna av att möjliggöra egen matlagning har varit positiva.

Miljöpartiet föreslår därför:
Att utreda förutsättningarna för ett tillagningskök på Edsta skola, inklusive drifts- och investeringskostnader.

Miljösatsning:
Livsmedel.

Med rätt mat till våra elever i skolorna, till våra barn i förskolan och till våra äldre i omsorgen så kan vi minska vårt klimatavtryck för nästa generation. Det kan vi påverka i våra upphandlingar men vi tror även att vi inom nuvarande upphandling kan öka andelen ekologiska livsmedel.
Vår landsbygd har en nyckelroll i den gröna omställningen och idag har vi flera krav- och ekobönder i vår kommun som inte har möjlighet att leverera sina råvaror till oss. Det är en förlust för våra matgäster i offentlig verksamhet men även en förlust för den lokale entreprenören.

Miljöpartiet föreslår därför:

Att uppdra till tekniska nämnden att redovisa konsekvenser av att utöka andelen ekologiska livsmedel.

Att se över möjligheterna med att öka andelen lokalproducerade råvaror i kommunens livsmedelsupphandling.

Energiomställning

Det är vårt motto att agera lokalt för att göra skillnad globalt och utifrån detta så kan vi inte acceptera att gällande vindkraftsplan är en tillräckligt stark satsning för en energiomställning som kan göra skillnad globalt.

Miljöpartiet föreslår därför:

Att aktualisera en översyn av tematiskt tillägg till översiktsplanen gällande vindkraft snarast möjligt.

Förslaget till klimat och energistrategi som nyligen presenterades visar att 45% av kommunens koldioxidutsläpp härrör från våra transporter. Det är dags att sjösätta en ny inriktning av infrastrukturella satsningar i den här kommunen för att möta morgondagens behov av en fossilfri fordonsflotta.
Biogasen tycks dra ut på tiden och eftersom vi inte har någon tid att förlora så måste vi finna andra lösningar för att nå samma mål, minskat koldioxidutsläpp.
Elbilarna är på frammarsch men vi behöver en infrastruktur som förenklar klimatsmarta val i vardagen.

Miljöpartiet föreslår därför
Att uppdra till tekniska nämnden att ta fram underlag för att etablera fler laddningsstolpar på olika platser i kommunen, inklusive underlag för investerings- och driftskostnader.

Klimatsmarta byggnationer är även något som vi från politiskt håll vill visa att vi är redo att premiera. Att bygga klimatsmart är i byggnadsskedet ofta ett mer kostsamt alternativ än det idag konventionella byggnadssättet och trots att man får tillbaka den ökade investeringen i driften på lång sikt så är det många som istället väljer det billigaste alternativet istället för det klimatsmarta. För att det ska bli mer intressant så föreslår vi:

Att se över möjligheten att avgiftsbefria bygglov för klimatsmarta byggnationer.

Demokrati

Vi behöver fundera hur vi på olika sätt stärker demokratin i vår kommun. I den återkommande LUPP-undersökningen bland skolungdomar har ett tydligt förbättringsbehov kunnat konstateras, nämligen ungdomarnas känsla av att kunna påverka sin livssituation.

Miljöpartiet föreslår därför:

Att utreda hur vi kan säkerställa en högre grad av ungdomsinflytande i den kommunala beslutsprocessen.

Landsbygdsuveckling

Vi vill stödja det avsnitt kring landsbygdsutveckling som Socialdemokraterna och Vänsterpartiet redovisat i samband med deras budgetförslag. Vi vill stärka skrivningen på så sätt att framhålla vilken resurs landsbygden är i den framtida utvecklingen.

Miljöpartiet föreslår därför:

Att i den kommunala landsbygdsutvecklingen betona möjligheterna samt medverka till att skapa förutsättningar för fler s k gröna jobb (miljöteknik, lokal matproduktion, energisatsningar mm)

Utveckling av Hudiksvalls stad

Hudiksvalls stad har fantastiska möjligheter att bygga havsnära och klimatsmart. Miljöpartiet vill att vår ekokommun tar ansvar i sitt byggande både ur ekonomisk, ekologisk och social synvinkel och ser fram emot att få förkroppsliga detta i de nya stadsdelarna längs med hamnen i både den östra och västra sträckningen. Vi vill ge ett ekonomiskt utrymme i investeringsbudgeten för att möjliggöra för marknaden att även kunna välja östra hamnen som etableringsbas. I vår översiktsplan så har vi uttryckt att både östra och västra hamnen kan bebyggas med det vi idag saknar. Förskolor, vårdboenden, näringslivsanknutna byggnationer, flerfamiljsbostäder eller enfamiljsbostäder beroende på vilket behov som finns i stadens utveckling. Kritiken mot att fullfölja etableringsplanerna på östra hamnen har ofta landat i att en lokalisering på östra hamnen skulle konkurrera med etableringar på Kattvikskajen. MP ser inte det konkurrensförhållandet eftersom vi ser att olika verksamheter kommer vilja välja olika lokaliseringar utifrån verksamhetsform.

För att inte bromsa utvecklingen för såväl näringslivsetableringar som för de etableringar som ovan nämns så föreslår vi att man skjuter till 3 mkr för att ha möjlighet att färdigställa detaljplaner, ta ansvar för de infrastrukturella förändringar som krävs för att etableringar ska kunna bli en möjlighet.

Miljöpartiet föreslår därför:

Att S+V lägger ytterligare 3 miljoner kronor i investeringsbudgeten för östra hamnen.