Mer återbruk och hållbar konsumtion

I Karlstad finns Sola Byggåterbruk som tar hand om byggavfall och överblivet byggmaterial från kommunen och andra byggaktörer. Att köpa ett handfat eller ett lass med tegelsten härifrån bidrar till att öka återbruket, minska utsläppen och stärka den lokala ekonomin.

Detta är toppen, tycker vi i Miljöpartiet. En av våra viktigaste valfrågor är just hållbar konsumtion, och vi vill att Karlstad ska bli bäst i Sverige på cirkulär ekonomi, second hand och återbruk. Vi vill se fler aktörer som Sola Byggåterbruk och möjliggöra bra förutsättningar för verksamheter som jobbar just med hållbar konsumtion. Om det här pratar vårt språkrör Per Bolund med riksdagskandidat Per-Inge Lidén i filmen.

Sola Byggåterbruk är också på väg att bli ett arbetsintegrerat socialt kooperativ som ger dem som står lite längre ifrån arbetsmarknaden en möjlighet att få ett jobb och känna sig delaktig. Det är ytterligare en riktigt bra grej med verksamheten. Heja!