Vårt vallöfte blir verklighet – Malmö startar energibolag!

“Det behövs mycket mer lokalproducerad förnybar energi när Malmö blir en klimatneutral stad, och det finns stor potential för att bygga ut sol- och vindproduktionen i och omkring vår stad. Vi har drivit på så att staden ökar sina ambitioner – inte minst är solpaneler på alla kommunala byggnader nu äntligen norm. Men mer behövs och vi kan inte vänta på att privata aktörer ska leverera. Därför startar vi nu bolaget Malmö Energi och Hållbarhet”, säger Stefana Hoti (MP), som är partiföreträdare och kommunalråd:

“Sverige har länge haft ett stort överskott på el tack vare vindkraften, men utbyggnaden av överföringskapaciteten från norr till söder går alldeles för långsamt. Tidöregeringens energipolitik gör dessutom att investeringarna i förnybar energi bromsas, vilket så klart ställer till det för alla oss som vill möta klimatkrisen istället för att stoppa huvudet i sanden. Där kan Malmö göra verklig skillnad och bidra till att producera den energi som behövs för omställningen, och dessutom göra den prisvärd. Vi ska också undersöka möjligheterna för energigemenskaper i Malmö, alltså när man kopplar ihop närliggande byggnader för att tillsammans producera, dela, återvinna och till och med lagra energi.”